Thursday, June 11, 2015

Det allra heligaste: William Faulkner

Jag har bockat av ännu en nobelpristagare: William Faulkner.

Det allra heligaste handlar om ett gäng råa typer som får en ung flicka i sitt våld. I samband med ett bråk om tjejen blir en av bovarna ihjälskjuten och en mycket diskutabel rättsprocess följer. Allt går åt helvete och ingen rättvisa blir skipad - inte åt någon.

Faulkners sätt att berätta är så befriande annorlunda mot dagens våldsorgier. Till skillnad från det mesta som ges ut idag så beskriver Faulkner aldrig de grova övergreppen i detalj, de skymtar bara fram och läsaren får göra en stor del av jobbet genom att pussla ihop informationen. Det är bra! Jag är så less på detaljerade beskrivningar av både mord och sex, det går faktiskt utmärkt att lämna en del åt läsaren också. Isbergsteknik tror jag det kallas, att skriva om så mycket med bara ett fåtal ord.

Skickligt om än deppigt.

3 comments:

  1. jag håller med! jag gillar inte heller de explicita skildringarna som ju ofta blir spekulativa. det är mycket större konst att säga mycket genom att antyda

    ReplyDelete
  2. Den borde jag kanske satsa på, har bara läst en novell av Faulkner.

    ReplyDelete
  3. Den här boken har jag faktiskt inte hört talas om tidigare. Tack för tipset.

    ReplyDelete