Tuesday, May 12, 2015

Tematrio: WWII

Lyran frågar efter tre tips på böcker om andra världskriget.

Igår skrev jag om Anthony Doerrs All the light we cannot see, så nu blir det tre andra:

Kate Atkinsons Life after life handlar bland annat om bombningarna av London under Blitzen. Mycket intressant, och dessutom en klurig intrig med "sliding doors"-tema: vad skulle ha hänt om inte..?

Indirekt handlar ju faktiskt även Narniaserien om Blitzen - Lucy, Peter, Susan och Edmund går genom klädskåpet eftersom de har evakuerats ut på landet under kriget. Häxan och lejonet är min favorit, Min morbror trollkarlen kan man helt hoppa över.

Günther Grass lite obehagliga roman Blecktrumman spänner över hela nazitiden, via novemberpogromerna, kriget, den ryska invasionen och fram till femtiotalet någon gång. Den lille Oskar sprider indirekt död och olycka vart han än går. En bok full av sex, våld och mycket märkliga dödsfall. En fascinerande roman, om än deppig.

13 comments:

  1. Bra böcker! Narnia är en av få bokserier jag läst om och om igen, vet inte hur många gånger. "Min morbror trollkarlen" ska man INTE hoppa över! Den sämsta boken i serien är "Hästen och hans pojke" som inte känns som den hänger ihop med resten... "Häxan och lejonet" är även min favorit men de övriga böckerna om prins Caspian är också väldigt bra.

    Det finns så otroligt många böcker som antingen handlar om förintelsen och judeförföljelserna eller om livet under andra världskriget - eller som i fallet med Narnia (om barn som evakueras från bombningarna i London och får bo i en gammal herrgård på landsbygden) där kriget mer är en fond i bakgrunden.

    ReplyDelete
  2. Günther Grass har jag sett som film, andra är nya titlar för mej.

    ReplyDelete
  3. Helt okända böcker för mig. Tack för tips!

    ReplyDelete
  4. Anthony Doerrs bok vill jag läsa när den kommer på svenska i höst :)

    ReplyDelete
  5. Blecktrumman känner jag igen, kanske har jag läst eller sett, kommer inte ihåg... Narnia däremot har jag läst allihop :)

    ReplyDelete
  6. Kate Atkinsons bok har jag varit intresserad av att läsa sedan jag blev uppmärksammad på den innan utgivning.

    ReplyDelete
  7. Ja här är några jag skulle vilja läsa,

    ReplyDelete
  8. Kul att ta med Narnia här :) Tack för de andra tipsen!

    ReplyDelete
  9. Atkinsson bok vill jag verkligen läsa! Narnia är ju trevliga böcker =)

    ReplyDelete
  10. Kul att du kom på Narniaböckerna har anknytning till Andra Världskriget. Det hade jag inte en tanke på:)

    ReplyDelete
  11. Har inte läst något i din trio.

    ReplyDelete
  12. Det där att de är evakuerade hamnar liksom i skymundan för mig när jag läste böckerna :)

    ReplyDelete