Monday, May 25, 2015

Tematrio: morsdagspresenter

Lyran frågar efter tips på morsdagspresentböcker, här kommer mina förslag:

Först, naturligtvis den fina mammahyllningen Ta hand om min mamma av koreanska Kyung-Shook Shin. Jättefin! En familj förstår inte mammans rätta värde förrän den dag de tappar bort henne.

En annan bra bok är Sommaren utan män, Siri Hustvedt - även om jag hade skrivit ett helt annat slut om jag varit Hustvedt. Om jag skulle träffa på henne någon gång måste vi ha ett allvarligt samtal om det slutet. Men berättelsen är fin, om ännu en av alla dessa kvinnor som sätts i frustrerande vänteläge av en man som vill "självförverkliga sig" ett slag med en yngre tjej, fast fortfarande ha kvar frun som backup-lösning. I det läget blir gamla mamma och hennes tantgäng en härlig och fast punkt i tillvaron.

Slutligen en bubblare om en alldeles bindgalen slags mamma: Det finns annan frukt än apelsiner av Jeanette Winterson. Religiös galning misshandlar sin lesbiska adoptivdotter, men i valet mellan den biologiska mamman som hon träffar först i vuxen ålder och den sjövilda sektgalningen anser ändå Winterson att det är den hon växte upp hos som är hennes riktiga mamma. Tänkvärd och väldigt intressant. Och hemsk.

16 comments:

  1. De två översta har jag faktiskt men olästa. Men någon gång så.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Börja med "Ta hand om min mor"!

      Delete
  2. Jag har faktiskt läst Det finns annan frukt än apelsiner. Jag förstod aldrig det där med den apelsinfärgade demonen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag minns inte ens någon apelsinfärgad demon, men det var ett tag sedan jag läste boken.

      Delete
  3. som tur visar barnen mitt rätta värde innan jag är död ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vilken tur! Och vilka bra barn.

      Delete
  4. Ta hand om min mamma tyckte jag mycket om och Wintersons bok är ju jättebra. Hustvedt hade jag verkligen invändningar mot.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag gillade den skarpt! Fram till slutet. Där blev jag besviken.

      Delete
  5. Känner inte till någon av dessa tre titlar, men Siri Hustvedt är jag nyfiken på att läsa något av.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag gillar inte allt av henne, men just "Sommaren utan män" är bra.

      Delete
  6. Den koreanska romanen blev jag nyfiken på, tack.

    ReplyDelete
  7. Kul att du körde mamma-böcker till mammorna :-) Winterson är verkligen bra!

    ReplyDelete
  8. Böcker funkar för min mamma också, men hon brukar få mina gamla "avlagda" :)

    ReplyDelete