Monday, May 18, 2015

Tematrio: klassiker på tur

Lyran undrar: vilka olästa klassiker har ni kvar på listorna?

Jag ska snart ta tag i Doktor Zjivago av Boris Pasternak, har jag tänkt. Den har jag länge velat läsa, så länge att jag blev osäker på om jag inte redan hade läst den... Men det har jag inte. Än.

På en lokal loppis häromdagen blev jag pådyvlad en roman av Sara Lidman, som väl kanske gills som klassiker fast hon var verksam från mitten av 1900-talet och nästan ända fram till sin död 2004. Boken i läshögen heter Med fem diamanter och tycks vara en kolonialskildring om Kenya eller Tanzania.

Jag har inte heller läst Lev Tolstoy, Krig och fred men vill väldigt gärna göra det. Jag älskar de gamla ryska författarna! Frågan är bara när detta ska bli av. Kanske till sommaren, som del i Lyrans klassikerutmaning?

11 comments:

  1. Doktor Zjivago samt Krig och fred skulle även jag vilja läsa. Har heller inte läst något av Sara Lidman, lät också intressant. :)

    ReplyDelete
  2. Jag har ungefär alla klassiker kvar känns det som. Min klassikerperiod var någongång i tonåren och det börjar kännas som det är dags att läsa om dem. Är Dickens verkligen tråkig? Stämmer det att det inte händer något i Dostojevkis romaner? Kommer jag någonsin att få veta hur någon av Victor Hugos böcker slutar? Tolstoy minns jag att jag gillade dock, vad nu det är värt i sammanhanget.

    ReplyDelete
  3. Krig och Fred skulle jag också vilja läsa.

    ReplyDelete
  4. Doktor Zjivago borde jag också läsa, men jag är mera sugen på att läsa om Krig och fred. ska vara med i Lyrans klassikerutmaning om jag bara kan välja klassiker. det finns så många

    ReplyDelete
  5. Doktor Zjivago är en favorit, Krig och fred har jag läst. Men jag har inte läst något av Sara Lidman

    ReplyDelete
  6. Gillar Doktor Zjivago! Är också sugen på att läsa Krig och fred, även om den inte fick plats i min trio den här gången.

    ReplyDelete
  7. Sara Lidman har jag i bokhyllan, oläst än...

    ReplyDelete
  8. Inte läst någon av dessa ännu. Jag har cirka 200 sidor kvar i Krig och fred, men jag tycker bra om den :-)

    ReplyDelete
  9. Doktor Zjivago ska jag läsa.

    ReplyDelete
  10. Jag är otroligt svag för de där gamla ryssarna. Kanske borde jag också läsa Doktor Zjivago :)

    ReplyDelete
  11. Lidman är jag lite nyfiken på, men är osäker på om det någonsin kommer bli av...

    ReplyDelete