Tuesday, May 5, 2015

Tematrio: kalas

Dagens tematriotema är "kalas". Jag har tips på tre födelsedagsfiranden med problem:

Jonas Jonassons debut Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann kan väl ingen ha missat. Den börjar med att Allan Karlsson rymmer från sitt hundraårskalas. Jag gillade den skruvade humorn.

En komikers uppväxt av Jonas Gardell är en hemsk bok på alla sätt, och det hemskaste av allt är kanske mobbningen av den lilla tyska pojken i klassen. Hans mamma bjuder hem alla klasskamraterna på födelsedagskalas och det blir ett enormt fiasko. Efter kalaset eskalerar mobbningen tills pojken tar livet av sig. Aj aj aj. Men en mycket läsvärd bok.

Slutligen, Majgull Axelssons Jag heter inte Miriam, om en dam som på sin åttioårsdag till slut börjar berätta för sin familj vem hon egentligen är - en romsk överlevare från Auschwitz. Mycket intressant och en väldigt välskriven roman!

11 comments:

  1. "En komikers uppväxt" är en av mina favoritböcker alla kategorier. Helt otroligt bra och för mig är det hög igenkänningsfaktor.

    ReplyDelete
  2. Å, att jag inte tänkte på Hundraåringen!

    ReplyDelete
  3. Jag tänkte också på Hundraåringen men han flydde sitt firande, de andra har jag inte läst.

    ReplyDelete
  4. kalas som går överstyr.... varför inte.

    ReplyDelete
  5. Bra exempel, och kul att du tog en helsvenska trio.

    ReplyDelete
  6. Har inte läst någon av böckerna i din trio.

    ReplyDelete
  7. Ja, hur kunde jag glömma kalaset i Gardells bok? Förmodligen har jag blockerat det, det var ju så otroligt tragiskt.

    ReplyDelete
  8. Hundraåringen har jag läst av dessa tre. Konstigt att jag inte tänkte på den! Det var ju minst sagt en väldigt speciell bok.

    ReplyDelete
  9. Intressant med firanden som inte bara är fyllda med glädje.

    ReplyDelete
  10. Ja just det, Hundraåringen... hade man ju kunnat valt. Har inte läst de andra två men har dem hemma så de blir nog lästa någon gång.

    ReplyDelete
  11. Gardells har jag inte läst, har funderat på det många gånger, men drar mig...

    ReplyDelete