Tuesday, May 19, 2015

Sagan om prinsessan Alina, del 5

Upp ur luckan klättrade en pojke. Han stannade upp, stirrade på prinsessan Alina, satte händerna bestämt i sidorna och sa:

- Ursäkta! Vad gör du här med min fånge?
- Hjälp, det är ondingen! Utbrast draken.
- Det är väl ingen onding, det är ju bara en pojke, svarade Alina.
- Ursäkta! Jag är inte alls bara en pojke! Jag är en prins, påpekade prinsen.

Prinsessan Alina klappade draken lugnande. Det här skulle nog ordna sig, det hade hon på känn.

- Får jag fråga, varför har du låst in den här fina draken i ditt torn?
- Det är ju en eldsprutande drake! Den måste vara inlåst, annars kanske den fjuttar eld på folks hus.
- Det skulle jag aldrig göra, sa draken, men den såg lite besvärad ut när den sa det.
- Är det alldeles säkert att du inte har eldat upp någons hus? Frågade prinsessan Alina strängt.

Draken gömde nosen under vingen.

- Det var en olycka, viskade den.
- Ursäkta hallå, där ser du! Farlig drake! Sa prinsen triumferande.

Prinsen kunde ju inte veta att prinsessan Alina hade superkraften att alltid kunna vinna en diskussion. Men nu fick han veta det. Prinsessan Alina var nämligen medlem i WWFs pandaklubb och visste precis varför man måste vara snäll mot djur. Prinsen hade inte en chans att käbbla emot.

- Jaha, ursäkta, sa prinsen när Alina hade förklarat klart.

***

Vad nu? Ska det bli ett romantiskt slut? Kommer prinsen att få en puss? Och vad händer om man befriar en drake som ibland råkar elda upp saker? Imorgon kommer sista delen av denna spännande saga. Missa inte det.

No comments:

Post a Comment