Friday, May 8, 2015

Om utrymmet för böcker

Hur får du plats med alla böcker? Undrar Mia i veckans fredagsfråga.

Tja, det är väl en fråga om prioriteringar. Finns det väggyta så kan det stå en bokhylla där. Eller så kan det vara tråkigt och tomt och så kallat "luftigt, ljust och fräscht", men det tycker jag är överskattat.

Det ska visserligen bli spännande att se om alla böckerna får plats i vårt nya lilla hem, kniper det så får vi väl hitta på ett listigt hyllsystem i taket. Än så länge ligger hela biblioteket nerpackat i välfyllda kartonger eftersom stor renovering pågår.

Trevlig helg!

32 comments:

  1. vi har några upphängda bokhyllor också :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mycket praktiskt! Det finns ju ofta oanvänd väggyta ovanför dörrkarmar, till exempel.

      Delete
  2. Hyllsystem i taket har jag funderat på. Alla tillgängliga väggar är upptagna så jag hoppas jag kommer på någon lösning snart :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, frågan är bara hur det löses praktiskt...

      Delete
  3. Det är svårt att få plats med alla böcker, särskilt om man kanske bor i en mindre lägenhet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo - men det finns kreativa lösningar att ta till - utrymmet under soffbordet till exempel, vad ska en med det till om inte ha böcker där?

      Delete
  4. Ja, böcker längs taket skulle nog kunna vara riktigt snyggt också. Får ta en funderare på den ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Och så isolerar det bra också

      Delete
  5. Spennende med nytt hjem! Lykke til med bokplasseringen :)

    ReplyDelete
  6. Hyllor i taket låter som en spännande idé.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja - vi har snedtak i torpet så det skulle kunna bli spektakulärt.

      Delete
  7. ett kompaktsystem med hyllor som man rullar fram när man vill titta i dem. inte så snyggt, men funktionellt

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mycket funktionellt - men lite mer arkiv- och lite mindre bibliotekskänsla?

      Delete
  8. Man får verkligen vara kreativ för att få plats med alla böcker!

    ReplyDelete
  9. Vad spännande att packa upp alla böcker sen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja! Den biten ser jag mycket fram emot.

      Delete
  10. Jag är uppvuxen med böcker precis överallt, så att komma in i ett hem utan bokhyllor är lite som att komma till en främmande planet :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Usch ja, det känns alltid jättekonstigt

      Delete
  11. Problem är till för att lösas!! Funderar själv hur jag ska göra för att ge mer plats åt mina böcker...

    ReplyDelete
  12. Härligt med flytt. Hoppas ni lyckas få ordning på alla hyllor! Hyllsystem i taket lät ju spännande!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja det är en rolig flytt, vi lämnar en Stockholmslägenhet och flyttar ut i urskogen.

      Delete
  13. Jag har plats för jättemånga fler bokhyllor men de kostar ju lite med. För jag vill ha med glas på

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo, det är ju den aspekten också

      Delete
  14. "luftigt, ljust och fräscht" låter verkligen onödigt om man kan ställa böcker där istället :)

    ReplyDelete
  15. Skulle en hel väggyta vara ledig från golv till tak skulle jag nog själv gärna placera en bokhylla där. Det är väl fräscht med böcker? ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eller en bit av en väggyta - det finns ju fina vägghyllor också! Böcker är det bästa.

      Delete
  16. Taket är ju faktiskt bokfritt hemma hos oss.

    ReplyDelete