Friday, May 1, 2015

Framtidens klassiker

Ok, så om bara de bästa böckerna överlever och blir klassiker, vilka romaner från idag kommer då att ges ut och läsas om hundra år?

Det finns två litterära giganter i vår tid: Sofi Oksanen och Chimamanda Ngozi Adichie. Deras böcker är så magnifika men ändå allmängiltiga, inte för svåra men aldrig banala. Alltid väl berättade. Om några moderna romaner kommer överleva så är det Utrensning, Lila hibiskus och kanske En halv gul sol.

Vår tids "Dracula" är Audrey Niffeneggers Tidsresenärens hustru. En oerhört romantisk roman med en mycket originell handling - den sticker ut i mängden.

Och så hoppas jag att Jeanette Winterson kommer bli upptäckt av fler.

19 comments:

  1. Utrensning har jag läst, men den blev jag väldigt besviken på. Tidsresenärens hustru... jag antar att boken är väldigt mycket bättre än filmen då, som vanligt, för filmen var inte jättebra. Men det är ju det där med romantik. Som jag inte gillar :)

    ReplyDelete
  2. Böcker som jag inte läst, men som är sådana jag känner att jag "borde" läsa. Intressant att du nämner dem.

    ReplyDelete
  3. Jag har inte läst Oksanen. Jag vet inte om jag orkar, har fått för mig att de är oerhört otäcka. Lila hibiskus däremot har jag läst och den var väldigt bra, om än otäck den också. Gillade också Tidsresenärens hustru - inte otäck alls :).

    Sen älskar jag ju The Daylight Gate av Winterson men har inte hittat någon ytterligare bra av henne. Tips?

    ReplyDelete
  4. Oj, av dessa kände jag bara till Oksanens "Utrensningen", som jag inte ens läst (dock säkert jättebra förslag). Det blir bakläxa för mig här, tror jag! :)

    ReplyDelete
  5. Jag känner inte till dem, men det säger ju inget. Tack för tipsen!

    ReplyDelete
  6. Har inte läst någon av böckerna du nämner men Tidsresenärens hustru är jag väldigt nyfiken på.

    ReplyDelete
  7. Ja, man kan ju hoppas att de blir klassiker!

    ReplyDelete
  8. Chimamanda Ngozi Adichie borde jag läsa mer av! Annars tyckte vi ju ganska likt!

    ReplyDelete
  9. Glad att du också tar med Chimamanda - SÅ bra!!!!

    ReplyDelete
  10. Har läst alla förutom Lila hibiscus men den har jag redan skaffat mig så den väntar i bokhyllan

    ReplyDelete
  11. Utrensning tycker jag väldigt mycket om. Adichie har jag inte läst, men Americanah står i bokhyllan och jag hoppas läsa den snart :-)

    ReplyDelete
  12. Jeanette Winterson skulle jag vilja läsa, ja även de andra av dina förslag.

    ReplyDelete
  13. Jag funderade också på Sofi Oksanen, skulle ha skrivit upp henne! Chimamanda skriver bra mycket bra böcker, kommer nog att finnas länge till.

    ReplyDelete
  14. Utrensningen är en bok som många nämner men som har gått mig helt förbi. Kanske borde ta mig en närmre titt på den...

    ReplyDelete
  15. Intressanta svar ... Dag för mig att läsa dessa.

    ReplyDelete
  16. Utrensning och En halv gul sol är jättebra förslag

    ReplyDelete
  17. En halv gul sol och Oksanen står på läslistan, men de är väl inte så högt prioriterade är jag rädd, brukar vara annat som lockar mer...

    ReplyDelete