Wednesday, May 6, 2015

Biedermann och pyromanerna

Radioteaterarkivet är en guldgruva. Särskilt såhär års när jag förväntas springa långa löprundor* som kräver många poddfiler och sommarpratarna inte har kommit gång ännu.

Häromdagen lyssnade jag igenom Max Frischs teaterpjäs Biedermann och pyromanerna i radioversion från 1968, på en flåsrunda genom belgisk bokskog.

Frisch är fascinerande. Pjäsen handlar om fabrikören Biedermann som för allt i världen inte vill bli kallad tråkig och småborgerlig. Därför låter han sig luras och utnyttjas av två märkliga typer som flyttar in på hans vind tillsammans med ett antal tunnor bensin, en massa träull och en lång stubintråd.

Biedermann förstår innerst inne vad det handlar om men han klarar ändå inte av att säga nej till pyromanerna. Det går så långt att i slutet av pjäsen räcker han dem tändstickorna, om än under svag protest.

Det är ungefär samma känsla som när en ser skräckfilm och blondinen i våt t-shirt är på väg att gå ner ensam i den mörka källaren för att hämta någonting - "NEJ, GÖR DET INTE, DITT SPÅN!".


* Eftersom jag obetänksamt har tackat ja till att vara med i swimrunlaget "Muscles from Brussels" och måste kunna springa en halvmara med extra simning i augusti.

1 comment:

  1. Det är helt ok om du inte tränar inför det, då får jag känna mig stark!

    ReplyDelete