Friday, April 10, 2015

Var är alla manliga bokbloggare?

Veckans fredagsfråga är: varför är nästan alla bokbloggare tjejer?

Här är min teori:

1) Kvinnor läser mycket mer än män.

2) Skönlitteratur har av någon anledning fått stämpel som ocoolt och omanligt i en del kretsar - det är inget de flesta män skryter med att de sysslar med.

Det finns ett fåtal utmärkta undantag (läs t.ex. Roberts och OARYAs bokbloggar) men i övrigt verkar män bara läsa biografier om tuffa killar, faktaböcker om andra världskriget eller "svår" litteratur - i alla fall som de erkänner offentligt.

Det här hänger, tror jag, i sin tur ihop med den pågående anti-intellektuella trenden där fakta anses vara dåligt, konspirationsteoretiker har fritt fält och utbildning är för töntar (får vi lära oss av den allsmäktiga underhållningsbranchen).

Stackars alla killar och män som inte läser skönlitteratur, så mycket de går miste om!

40 comments:

  1. Det finns ju som sagt ett fåtal män som bokbloggar, men jag har svårt att tro att det är så få, procentuellt sett, som faktiskt läser skönlitteratur. Men jag är inne på din linje :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Visst finns det män som läser! Men andelen läsande män är väl märkbart lägre än andelen läsande kvinnor och jag har för mig att mätningarna också visat att kvinnor i snitt läser fler böcker per år. Förr i tiden var det väl tvärtom, eller?

      Delete
  2. Ja visst känns det som att män läser andra sorts böcker!

    ReplyDelete
    Replies
    1. De kanske läser annat också men vi inte hör så mycket om det?

      Delete
  3. Men män skriver ju böcker, som är väldigt spridda. Författare som Dan Brown och Jan Guillou säljer stora upplagor. Är det bara kvinnor som läser dem?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inte bara - men kanske fler? Och visst finns det många män som skriver böcker! Så varför inte fler som också läser?

      Obs också att jag inte kan uttala mig om vare sig Guillou eller Brown, de står båda på min svarta lista och jag tar inte i dem med tång :)

      Delete
  4. Det finns väl väldigt få män som bloggar överhuvudetaget - nästan alla träningsbloggar skrivs också av tjejer. Så jag tror att det har mer med skrivande än läsande att göra.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Intressant aspekt! Jag läser kanske inte tillräckligt många bloggar för att veta sånt. Men det är sant, av de fem-sex jag verkligen följer är det nog bara en enda manlig bloggare (och den bloggen är förstås dödligt seriös)

      Delete
    2. jättebra påpekande! tänkte inte på det

      Delete
  5. Kari har et godt poeng her. Kanskje er det skrivingen som gjør at færre menn blogger. Dagens jerka har virkelig fått tankene mine i sving :) Hilsen Anette

    www.anettesbokboble.com

    ReplyDelete
  6. Tror att män överlag inte har samma behov att diskutera saker som kvinnor kanske.. en gissning bara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fast det är väl inte helt sant - möjligen att de diskuterar i andra former? Går man in på vilken pub som helst så är ju diskussionerna i full gång oavbrutet. Det är nog snarare ngt med formatet då tror jag,

      Delete
  7. Tror också att kvinnor läser i större utsträckning. För även om jag känner män som läser, så har de inte läsandet som så stor hobby som bokbloggare har (mig själv inräknat då så klart).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är t.ex. lättare att ge bokpresenter till kvinnor i min närhet än till männen i min bekantskapskrets, fast det är ju anekdotisk bevisföring och inte ett särskilt vetenskapligt belägg.

      Delete
  8. Jo, som sagt, jag har en läsande man och han bloggade under en period för några år sedan. Men inte om böcker - han skrev mer om sina egna tillkortakommanden i en humoristisk stil.

    ReplyDelete
  9. Tror inte heller att män läser lika mycket skönlitteratur!

    ReplyDelete
  10. Min sambo läser en del och då ungefär samma som jag men han har börjat läsa som vuxen och känner sig alltför osäker för att blogga om det. Kanske kan även det vara en ledtråd till att det är så många kvinnor som bloggar? För jag som kvinna, läst sedan fem års ålder, känner mig hemma och säger på mig själv när jag skriver om böcker och läsning.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo, jag också, har varit stadig bokslukare sedan jag lärde mig läsa. Undrar hur det kommer bli med den saken med dataspelsgenerationen som sitter med candy crush och sånt istället för med pocketbok eller seriealbum på semestern?

      Delete
  11. Uppskattar biografier och sanna historier om/av "tuffa killar" och tuffa tjejer, men för den skull skulle jag aldrig försaka skönlitteratur. Håller med om att de går miste om något där, om det stämmer som du menar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag är ju inte forskare i ämnet men visst har det väl varit ett par rapporter om det här på senare tid och allihop säger att män läser mindre i genomsnitt än kvinnor?

      Delete
  12. Jag kan inget annat än hålla med. Det vore kul om fler bloggade.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja! Fast inte om de bara bloggar om faktaböcker om andra världskriget.

      Delete
  13. det där med töntar... stämmer det?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej! Bildning är det coolaste som finns! Men alla populära TV-serier för ungdomar brukar vara flitiga på att töntstämpla "plugghästarna". De är nog bara avundsjuka.

      Delete
  14. Du har rätt, dom går miste om något. Men jag känner några män som berättat att de läst Mormor hälsar och säger förlåt utan att flacka med blicken:). Jag hoppas vi är på rätt väg och suddar bort ocoolt stämpeln:).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vilka bra män du känner! Heja dem! Förhoppningsvis blir de goda förebilder för ett par grabbar som växer upp och blir lika kloka och så sprider det sig...

      Delete
  15. Den anti-intellektuella trenden är illa tycker jag, att t.ex. inflytelserika personer koketterar med att de inte har läst en bok sedan de slutade skolan... jag hade ju velat att de beklagade det, inte gjorde det så där lite grabbigt stolt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eller hur! Förskräckligt oansvarigt.

      Delete
  16. Men varför kan inte män blogga om biografier och faktaböcker som dom läser?

    ReplyDelete
  17. Undrar om inte män åtminstone dominerar läsandet när det gäller science fiction? (som jag för min del undviker)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så kan det vara - kanske särskilt unga killar? Eller så är det bara en fördom jag har.

      Delete
  18. Jag har hört otroligt många män säga att de bara kan läsa böcker de kan relatera till. Dvs svensk, engelsk och amerikansk litteratur. Säkert underförstått manliga författare också, men det säger ju ingen högt. Kvar blir massor och åter massor av fantastisk litteratur de går miste om. OCH skulle kunna känna igen sig i. Det var ett sidospår kanske, men hör ju ihop med ämnet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Men å vad fattigt! Om det stämmer har väl skolan verkligen misslyckats tycker jag.

      Delete
  19. Jag är med i en FB-grupp för oss som älskar böcker. Den kvinnliga dominansen är ju stor där också, men det finns fler män där än bland bokbloggarna.

    ReplyDelete