Tuesday, April 21, 2015

Tematrio: världsböcker

Lyran frågar efter boktips från världens alla hörn. Var finns tre hörn på en glob? En grannlaga uppgift. Jag bestämmer raskt att världens hörn befinner sig i Kanada, Japan och Sydafrika. För då kan jag nämligen tipsa om:

Alice Munro, till exempel novellsamlingen Dear life. Så skickligt om så stora saker i det lilla.

Haruki Murakami är ett geni och hans största mästerverk, i dubbel bemärkelse, är sci-fi-aktiga 1Q84 om en parallell verklighet där små mystiska monster river i väven som är vår tillvaro. De enda som kan stoppa dem är en kvinnlig yrkesmördare och en dyster författare. Det är inte många böcker på niohundra sidor som en slår ihop i slutet med en suck - för att en önskar att det fanns niohundra sidor till.

Nadine Gordimer, House gun är särdeles intressant nu när vi har Bladerunner-rättegången i färskt minne. Om vad som kan hända när folk har vapen i huset för att skydda sig. Och det går fel.

Mycket nöje!

11 comments:

  1. Blir bara tvungen att läsa något av Murakami snart, o kanske Gordimer också... Tack för tips o inspirerande beskrivningar! :)

    ReplyDelete
  2. just dessa har jag inte läst av Murakami.

    ReplyDelete
  3. "Bra män kan du hitta bakom varje hörn, sa Gud. Sen gjorde han jorden rund."

    ReplyDelete
    Replies
    1. Var kommer det här citatet ifrån? Jag samlar på lite udda saker och bra citat är en av sakerna...

      Delete
  4. Murakami har jag läst (dock inte 1Q84), av Munro har jag en novellsamling liggande oläst och Gordimer har jag funderingar på att läsa :)

    ReplyDelete
  5. Har inte läst någon av böckerna i din trio. Tack för tips!

    ReplyDelete
  6. Fantastisk trio, tycker jag! Jag älskar Munros noveller - så mycket blir sagt på dessa få sidor som varje novell ändå är. 1Q84 borde jag läsa - gillar Murakami, men har inte läst just den.

    ReplyDelete
  7. Håller just nu på att läsa en novellsamling av Alice Munro. Hon skriver fantastiskt. Av Murakami har jag tre böcker i bokhyllan som skall läsas framöver.

    ReplyDelete
  8. Munro har jag läst men vet inte riktigt om det var min grej.

    ReplyDelete
  9. Munro är en favorit hos mig men Murakami har jag ännu inte läst något av. Får kanske bli en ändring på det snart.

    ReplyDelete
  10. Inga böcker jag läst, tack för tipsen!

    ReplyDelete