Tuesday, April 14, 2015

Tematrio: när fakta blir fiktion

Tematrion idag handlar om texter som blandar verkliga personer eller händelser med fiktion.

Naomi Noviks fantasyböcker i serien som börjar med His majesty's dragon handlar om vad som hade hänt med Napoleonkrigen ifall båda sidor hade haft stridsdrakar till sin hjälp. Slutsats: det hade varit mycket mer spektakulärt. En rolig blandning av historieskrivning och drakfantasy.

Stephen Fry är en annan favorit, hans underbara roman Making history är en slags skruvad romantisk dystopi-komedi. Den handlar om vad som skulle kunna hända om någon kunde gå tillbaka i tiden och slå ut Hitler innan han ens var född. Så många liv som skulle kunna räddas! Eller?

Han är tillbaka av Timur Vermes har också Hitler-tema. Der Führer återkommer till Berlin sextiofem år efter krigsslutet. Allt är förändrat men han sätter genast igång att smida planer för ett nytt maktövertagande. Problemet är att ingen tar honom på allvar - han får istället fantastisk framgång i en humorshow eftersom alla tror att han är en särdeles begåvad imitatör! Fruktansvärt rolig och elak. Läs den.

14 comments:

  1. Har inte läst någon av böckerna i din trio.

    ReplyDelete
  2. Kul variation! Vermes blev jag inte särskilt förtjust i - den är rolig här och var, men känns på det hela taget som om den inte mynnar ut i någonting annat än att Hitler blir en lustig typ, vilket blir obehagligt på fel sätt.

    ReplyDelete
  3. Making History blir jag riktigt nyfiken på! Jag älskar Stephen Fry men har inte läst den här.

    ReplyDelete
  4. Har inte läst någon i din trio, men alla verkar intressanta.

    ReplyDelete
  5. Han är tillbaka har jag hört talas om, men kan inte riktigt komma till ett beslut om jag ska läsa den :)

    ReplyDelete
  6. Jag känner inte igen någon in din trio, kanske missat något eller?

    ReplyDelete
  7. Kul o annorlunda trio! Har inte läst någon av dessa, men den sista har man ju förstås läst en del skriverier kring förra året då den kom ut.

    ReplyDelete
  8. En så spännande trio! Alla tre gör mig nyfiken på att läsa dom =)

    ReplyDelete
  9. Tre mycket intressanta tips. Särskilt Novik, drakar under Napoleonkrigen verkar helt oemotståndligt.

    ReplyDelete
  10. Novik har jag läst, tyckte det var en ganska trevlig bok, men kommer inte läsa fortsättningen.

    ReplyDelete
  11. Den fösta boken låter intressant! Tack för tips!

    ReplyDelete
  12. Har inte läst någon av böckerna.

    ReplyDelete