Tuesday, April 7, 2015

Tematrio: mat

Lyran verkar, liksom jag själv, ha råkat ut för övergödning under påskhelgen. Mat, mat, mat! Och en del choklad.

Och det är också temat för veckans trio. Smaklig boktid:

Laura Esquivel är en mexikansk författare som skriver romantiska familjeskrönor. I Like water for chocolate blandas matrecept med chicklitt. Huvudpersonen uttrycker sin olyckliga kärlek med hjälp av bönröror och tupptestikelsoppa. Alla som äter hennes mat påverkas av de känslor hon hade just när hon lagade maten. Den ena systern rider iväg naken med en stilig militär, så smaskig är chiligrytan...

Bienvenue en Norlande av Véronique Sels är något så ovanligt som en brylépuddingsdystopi. En ung man åker som utbytesstudent till det fiktiva landet Norlande (misstänkt likt en ondskefull variant av Luxemburg!). Där är alla väldigt snälla och artiga. VÄLDIGT snälla och artiga. Så snälla och artiga att vår hjälte knappt tror att det är sant. Och naturligtvis är det något väldigt fuffens på gång - de ständigt närvarande brylépuddingarna är inte så oskyldiga som de ser ut.

David Benioffs lilla roman Tjuvarnas stad handlar om Leningrad under belägringen 1942. Två unga pojkar hamnar i trubbel med en lokal storman och får välja: hitta ägg till maffiabossens dotters bröllopstårta eller bli skjutna. Att hitta ägg i det svältande Leningrad är naturligtvis inte enkelt och det hela utvecklar sig till ett kylslaget äventyr med hopvis av elände längs vägen.

20 comments:

  1. Replies
    1. Jag läste den och tänkte: tack och lov att jag inte varit med om krig och svält och maffiabossar.

      Delete
  2. Tre nya titlar för mej, påsk i Tyskland låter trevligt.
    Receptet på Madeleinekakor fanns i mitt inlägg: http://2.bp.blogspot.com/-vht2MAclLRU/VQqGkR1N6UI/AAAAAAAAcHg/feMif-5em2E/s1600/556MadeleineKakor.JPG

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag såg det! Mycket trevligt när kakor och litteratur går så att säga hand i hand.

      Delete
  3. Hahaha, det var första gången jag läste ordet brylépuddingsdystopi :-D Boken låter ju helt rubbad, ärligt talat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fullständigt rubbad! Jätterolig! :D

      Delete
  4. Känner inte till de böckerna, men de verkar väldigt intressanta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den första är intressant mest om du är våldsamt intresserad av antingen latinamerikansk chicklitt eller av konstiga gammaldags recept på inälvsmat. Och det kan folk ju vara!

      Delete
  5. En brylépuddingsdystopi låter ju intressant. Brylépudding gillar jag inte, men dystopi är en favorit. Framför allt så lockar ju kombinationen :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det är en fantastisk blandning

      Delete
  6. Just det, det berömda ägget i Tjuvarnas stad. Tänkte jag inte på, men där spelar ju verkligen maten huvudrollen. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja! Det var länge sen jag läste den så jag blev glad när jag kom på den.

      Delete
  7. Finns boken om Norlande på svenska? Den verkar väldigt rolig :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tror inte det - men du får gärna låna mitt franska ex som språkträning :)

      Delete
  8. Den där chiligrytan verkar intressant ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Och lite läskig... tycker nästan det borde klassas som matförgiftning.

      Delete
  9. Tjuvarnas stad låter intressant.

    ReplyDelete
  10. kul trio! brylépuddingsdystopin blir jag riktigt nyfiken på!

    ReplyDelete
  11. Brylépuddingsdystopi låter ju riktigt intressant. Tjuvarnas stad har jag läst, det som gjorde mest intryck var hur svälten påverkade kroppens rörelsemönster...

    ReplyDelete