Friday, April 17, 2015

Nördiga böcker i hyllan

Veckans fredagsfråga har jag själv föreslagit, så det är väl bara att krypa till korset och erkänna: vad har jag för särskilt nördiga böcker i hyllan?

Vi har ett par udda grejer stående - en jättetjock biografi om Arnold Schwarzenegger och en massa gammal kurslitteratur i alla möjliga ämnen, till exempel.

Men det allra nördigaste jag har är nog ändå den här:
EU:s grundfördrag i samlingsversion. Jag har två ex, ett som står på jobbet och som jag faktiskt använder någon gång i månaden och ett som står hemma bara för att det är lite roligt att ha det.

Jag är inte helt säker på vad det piffiga omslaget föreställer...

50 comments:

  1. Nä, vad föreställer det där egentligen?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kanske tyckte designern att fördraget var obegripligt och att en obegriplig framsida därför passade bra? Orättvist i så fall, EU-fördragen är oväntat lättlästa.

      Delete
  2. jag bara älskar nördiga böcker ♥

    ReplyDelete
  3. Att döma av omslaget är Lissabonfördraget lite splittrat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha! Ja det verkar i alla fall omslagsdesignern tycka!

      Delete
  4. Biografin om Arnold får nog anses som lite udda :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den är också full av foton på en ung Arnold som spänner sig i olika bodybuildingtävlingar... lite läskigt.

      Delete
  5. Lissabonfördraget kan jag förstå att man kan ha, om man behöver det för sitt arbete. En biografi över Arnold S? Nördigt! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Och som ett internt skämt (jag har dålig humor) har jag ställt alla EU-nördböckerna på samma hylla som Arnoldbiografin

      Delete
  6. En biografi om Arnold? Det var lite underligt! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. En julklapp från min bror till min sambo! Som för övrigt tyckte den var intressant, själv har jag mest fnissat åt alla gamla Arnoldfoton i boken.

      Delete
  7. Njaa jag vet inte om jag tycker något är töntigt, hade nog läst biografin, hihi.

    ReplyDelete
  8. Jag gillar udda böcker och Arnolds biografi skulle jag kunna tänka mig att läsa. EU:s grundfördrag däremot är lite för udda för mig och känns lite tråkig.

    ReplyDelete
    Replies
    1. EU-fördragen är inte något att läsa för skojs skull, nej...

      Delete
  9. En biografi om Arnold burde et hvert hjem ha ;)

    ReplyDelete
  10. Replies
    1. Jag gillar... färgen på omslaget? :)

      Delete
  11. Vad du har för suspekta böcker som gav upphov till frågan var ju det jag var mest spänd på idag. ;) Trevlig helg!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, fast mest var jag ju nyfiken på alla andras hyllor, bokbloggar är alltid fulla med tips om våra favoritböcker men inte så ofta om det där andra som står i hyllorna och väntar...

      Delete
  12. Det är kul med nördiga böcker tycker jag :)

    ReplyDelete
  13. Haha, det var ypperliga exempel på udda böcker.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är inte klokt vad en samlar på sig med tiden

      Delete
  14. Arnolds biografi var ju ganska speciellt :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Om du är intresserad av foton på en ung Arnold i tangakalsonger är det boken för dig

      Delete
  15. I samlingsversion var ju intressant. Finns den i andra versioner också?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja - det finns två grundfördrag och man kan antingen få dem i originalversion + alla ändringar eller i konsoliderad version som är mycket lättare att läsa

      Delete
  16. Jag har nominerat dig till en Liebster Award:
    http://fantastiskaberatterlser.blogspot.se/2015/04/liebster-award.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Spännande, jag ska genast kolla!

      Delete
  17. Arnold-biografin helt klart udda! ;)

    ReplyDelete
  18. Lissabonfördraget är verkligen snyggt paketerat! hur snygg är boken om Arnold Schwarzenegger? verkligen lite udda böcker!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Arnoldboken är inte jättesnygg, tror det är ett foto av Terminator på framsidan

      Delete
  19. Arnolds biografi är hysteriskt rolig och oväntat intressant. Ojoj, du anar inte hur många och intensiva diskussioner den boken framkallat hemma hos oss. Jag är faktiskt glad att vi har den och skulle inte klassa den som nördig.

    För övrigt tycker jag att det är uppenbart vad omslaget föreställer. Det är några höghus i Lissabon och ett av dem håller just på att rasa. I ren skräck har två människor slängt sig ner på marken och ligger platt längst ner i bokens nedre vänstra hörn - allt medan höghuset faller rakt över dem. Hemskt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja - oväntat intressant!
      Och tack för tolkningen av omslaget! Så det är stora jordbävningen i Lissabon 1755 den syftar på?

      Delete
  20. Det var en rolig fråga du kom med :-) Jag valde kategorin pinsamma böcker, men det finns säkert sådana som kunde platsa i alla tre...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det är roligt att få "snoka" i andras bokhyllor på det här sättet...

      Delete
  21. Här kommer något ännu pinsammare: Jag har också ett ex i hyllan - signerat! Av Cecilia Malmström. Oklart varför.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Men å, nu blev jag avis! Ska jag försöka få Violeta Bulc att signera mitt ex kanske? :)

      Delete
  22. Nu blir jag rent av riktigt nyfiken på den där biografin! =) Nördiga böcker är ju helt underbara! =)

    ReplyDelete
  23. En biografi om Arnold står även i min hylla :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så roligt! Den verkar ha sålt bra!

      Delete
  24. Jag har nominerat dig till en Liebster Award:

    http://www.ugglanoboken.blogspot.se/2015/04/liebster-award.html

    ReplyDelete