Friday, April 24, 2015

Böcker äldre än 100 år

Dagens fredagsfråga passar mig som hand i handske: tipsa om böcker äldre än 100 år!

Jag håller helt med bokbloggen Koko - det finns massor av klassiker som är mycket läsvärda. Jag har dessutom fyra starka argument för varför fler borde våga sig på klassikerna.

1) Texter skrivna i en annan tid är som tidsresor, de berättar så mycket om vår mänskliga historia. Och de visar att människor har varit ungefär likadana med samma känslor, rädslor och glädjeämnen i alla tider.

2) Stora klassiker är sällan särskilt svåra eller tråkiga. Det är ju bara det allra bästa som har förts vidare från en tid till nästa, de tråkiga böckerna blev bortglömda på vägen eftersom ingen ville läsa dem. "Klassiker" är en slags kvalitetsgaranti (inte alltid), de har kortlistats och gallrats ut av generationer innan oss.

3) Så fruktansvärt enahanda att bara läsa moderna böcker! Jag vill ha mer blandad läsning än så. Dessutom skrivs inte tillräckligt många tillräckligt bra nya böcker varje år för att hålla min läsning igång (nej, jag läser inte gärna chicklitt eller polisromaner).

4) Copyrighten har gått ut så klassiker är ofta billiga och de finns helt gratis i e-format från t.ex. Gutenbergprojektet eller Runebergprojektet.

Det var en lång inledning. Nu till tipsen:

Carl Jonas Love AlmqvistDet går an. En fantastisk liten roman om svensk litteraturhistorias tuffaste kvinna (nej, Lisbeth Salander kommer inte ens bland topp-5).
Jane Austen, allt är guld men Emma är bäst. Så roligt skrivet och ofta ganska elakt och satiriskt. Och lite romantiskt i sluten också.
Victoria Benedictsson, Fru Marianne. Om Carl Jonas Love Almqvist hade kunnat förändra samhället med Det går an hade Fru Marianne sluppit vara så olycklig.
Charlotte BrontëJane Eyre. Spännande handling, gotisk inramning, tuff kvinnlig förebild i huvudrollen.
Lewis CarrolAlice i underlandet. En underbar, skruvad, bisarr barnbok.
Arthur Conan Doyle, En studie i rött. För att: Sherlock Holmes.
Charles DickensLysande utsikter, om att aldrig ge upp (fast ibland måste man släppa taget - Ms Havisham, jag tittar på dig. Han var en skitstövel, släpp det och gå vidare.)
Fjodor Dostojevski, Brott och straff eller Bröderna Karamazov. En slags psykologiska kriminalromaner.
Alexandre DumasDe tre musketörerna, oförglömlig action.
Henrik Ibsen, Ett dockhem, landar väl någonstans mittemellan Det går an och Fru Marianne. Det är många olyckliga äktenskap i litteraturhistorien...
Franz Kafka, Förvandlingen, genial novell om en man som vaknar upp som skalbagge (Det här var tajt! Förvandlingen är 100 år gammal. Tur att frågan inte kom förra året).
Selma LagerlöfKejsaren av Portugallien. Om en pappa som älskar sin dotter så mycket att han blir sinnessjuk när det kommer fram att hon jobbar som prostituerad.
Thomas Mann, Huset Buddenbrooks. Familjekrönika över stort affärshus som går i stöpet p.g.a. den slarviga yngre generationen.
Herman Melville, Moby Dick, om galen sjökapten som jagar en stor val. Allt går åt helvete.
Baronessan Orczy, Röda nejlikan, actionladdat äventyr om franska revolutionen.
William Shakespeare, läs t.ex. Othello. Shakespeares pjäser har allt: mord och blod, humor, massor av sexanspelningar, luriga vändningar och starka karaktärer.
Mary Shelley, Frankenstein. Psykologisk thriller, fast inte på det sättet som i filmerna. Spoiler alert: det är inte "monstret" som är monstret.
Robert Louis Stevenson, Skattkammarön, det ultimata piratäventyret.
August Strindberg, Hemsöborna. Mycket rolig, och ganska tragisk. En måste "ha det rätta sinnelaget".
Bram Stoker, Dracula. För att: Dracula.
Hjalmar Söderberg, Doktor Glas. När är det befogat att mörda en människa? Doktor Glas håller inte helt strikt på den hippokratiska eden.
Mark Twain, Tom Sawyer. Visserligen ett eländes manifest för idén om "boys will be boys", men ändå en underhållande barnbok.
Jules Verne, Jorden runt på 80 dagar, ett drömäventyr med intressant faktatvist på slutet.
Elin Wägner, Pennskaftet, roligt och tänkvärt om rösträttskampen för kvinnor i Sverige.

Alla dessa är fantastiska! Börja läs dem redan idag.

38 comments:

  1. Eller så kan det helt enkelt vara så att man är så gammal att man redan hunnit med de där klassikerna, långt innan Internet och bloggar fanns :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kanske det - men det finns ju massor och massor av fler. Och sen finns hela nittonhundratalet också! Huvudsaken är att folk inte går miste om alla dessa skatter i onödan för att de tror att gammalt=tråkigt.

      Delete
  2. För stunden håller jag mig till alla mina nya böcker i min enorma olästa hög men för eller senare lär jag nog läsa någon klassiker oxå :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. För det finns så många fantastiska gamla böcker!

      Delete
  3. Jag tror inte på att försöka tvinga sig till att läsa nånting man inte är det minsta intresserad av. Sånt avskräcker från snarare än befrämjar läsandet av klassiker. Har läst böcker i uppemot 50 år, läst många av klassikerna och är just nu mer intresserad av samtida litteratur.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tycker inte det handlar om att tvinga folk att läsa klassiker - det handlar om att berätta om hur fantastiska de är så att fler läsare blir nyfikna, så de inte behöver gå miste om den här ljuvliga litteraturskatten!

      Delete
  4. Klassiker kan ju vara bra, men det var så mycket måsten kring dessa i skolan att det liksom tar emot lite bara jag hör ordet klassiker. Jag har ändå läst många helt frivilligt, men det finns ju så mycket nytt som är bra. Varav några säkerligen är morgondagens klassiker. :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Synd! Men jag tycker ändå det är bra att skolan försöker bidra till läsfrämjandet. Kanske att alla vuxna runt om ett skolbarn kunde hjälpa till genom att visa hur intressant vi tycker det är att höra om vad de läser - och så måste det bli förbjudet att säga saker som "klassiker, å vad tråkigt" till ett skolbarn/ungdom.

      Delete
  5. Fyra riktigt bra argument som jag håller helt med om! Och en massa bra tips på läsvärd och bra klassiker! Jag läser gärna klassiker men det går lite i perioder.

    ReplyDelete
  6. Jag håller fullständigt med dig! Och tack för lästips, jag ska genast kopiera din lista och lägga till i min TBR-lista. Kände omedelbart ett stort behov att utöka den där klassikertolvan jag har till en större klassikerlista.

    Trevlig helg!

    ReplyDelete
  7. Replies
    1. Tack, ja det är lite av en "best of".

      Delete
  8. Jag inser att jag läst fler klassiker än jag trodde. Men av dem jag inte läst så lockas jag i alla fall lite av Det går an och Hemsöborna.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så är det ofta: folk säger att de inte läser klassiker men när de får höra ett par titlar så har de visst läst dem - det finns någon idé om att bara Marcel Proust o dyl är klassiker, men alla de stora äventyren är ju typiska, lättlästa, spännande gamla godingar.

      Delete
  9. Det är verkligen bra att blanda gammalt med nytt. Selma Lagerlöf och August Strindberg borde jag också nämnt i mitt inlägg. Fantastisk litteratur. Att massor med klassiker finns att få tag i helt gratis som e-bok är helt suveränt. Upptäckte det för ett tag sedan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det är en guldgruva. Litteraturbanken.se glömde jag nämna ovan, där finns många av de svenska klassikerna och särskilt mycket lyrik.

      Delete
  10. Mycket goda anledningar att läsa klassiker och många fina förslag på boktips! Trevlig helg! :)

    ReplyDelete
  11. En lång och fin lista med klassiska böcker! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Och jag har hela dagen gått och grämt mig för att jag glömt andra geniala verk: Djungelboken! Odyssén! Tusen och en natt!

      Delete
  12. Tidsresor, det var verkligen bra! Plus en fin klassikerlista.

    ReplyDelete
  13. I princip håller jag väl med om dina skäl att läsa klassiker, men efter att ha slukat klassiker under en period under mitt liv (bl.a. fler av de du listar) så har jag nu ett annat driv efter samtida litteratur. Den ger mig mer just nu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det ena behöver inte utesluta det andra? Som sagt, jag gillar att blanda.

      Delete
  14. Många fina klassiker! Kafka gillar jag.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, Kafka är galen, jag menar bra

      Delete
  15. Välformulerade argument och en fin lista. Tack. Riktigt alla har jag inte läst, men de flesta och några är favoriter :-) Den enda jag inte håller med om är Hemsöborna, jag tycker Strindberg blir för ordrik i sina romaner. Dramerna är bättre (förutom att han är en misogyn surpuppa förstås). Men det är ju också en stilfråga, jag ogillar överbelamrade texter överlag.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är sant - less is more. Fast jag hade ändå roligt åt Hemsöborna.

      Delete
  16. Det var många fina klassiska boktips! Tusen tack! Dina skäl för mer läsning av klassiker håller jag helt med om - fina och välformulerade argument. :-)

    ReplyDelete
  17. Det har du rätt i, det är ju bara de bästa som blivit klassiker :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Utom möjligen Victor Hugo, jag vet inte hur "Ringaren i Notre Dame" har klarat sig genom tiderna för den är urtråkig.

      Delete
  18. Bra lista, jag läser en klassiker då och då

    ReplyDelete