Monday, April 20, 2015

Belgisk jämställdhet

Belgien är ett sexistiskt skitland.

På gymmen får kvinnor veta att de kan försöka träna biceps "så de kan lyfta sin bebis", fast blir samtidigt alltid påminda om att de aldrig kan bli riktigt starka, naturligtvis. För det kan bara män bli. Kvinnor ska istället fokusera på kalorier! Säger mina gyminstruktörer.

Att försöka få tag i vettiga skor och kläder är hopplöst - den som respekterar sin kropp kan glömma att kunna köpa trosor här.

Och i matbutiken möts en av den här typen av barnböcker:
Ni som inte kan franska ser nog ändå problemet. Pojkar får här välja mellan motorcykel, grävskopa, traktor, lastbil, rymdraket, sopbil eller buss. Flickor (misstänkt uppsminkade) får välja mellan att leka med dockor, leka tebjudning eller leka doktor. Och jag har bott här tillräckligt länge för att bli lite positivt överraskad av att flickan får leka doktor och inte sjuksköterska. Så låga är mina förväntningar.

Detta, mina vänner, är Belgistan. Europas egen lilla tidsloop tillbaka till femtiotalet.

Landet där jämställdhet kommer infinna sig om kanske 2500 år.

8 comments:

  1. Så sant, så sant.

    *gråter lite grann i frukostteet*

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ånej! Nu bor vi i ett sexistiskt skitland OCH ditt frukostte smakar salt! Sannerligen en dålig start på dagen.

      Delete
  2. Jag får rysningar när jag ser ditt foto av barnböckerna!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag blir mest bara glödgande arg.

      Delete
  3. Hu, det där lät inget vidare! :o

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej - men de har god choklad så det väger i alla fall upp en aning

      Delete