Tuesday, March 17, 2015

Tematrio: tre böcker jag vill läsa

Lyran ställer frågan: vilka tre böcker har du på "vill-läsa-listan"?

Jag har inte ännu läst Lev Tolstoys Krig och fred. Det vill jag gärna göra. Dels gillar jag de flesta av de gamla ryska klassikerna, dels gillade jag specifikt Tolstoys Anna Karenina. Så oddsen är ju goda.

En annan rysk klassiker som jag har på "måste-unbedingt-läsa-snart"-listan är Boris Pasternaks Doktor Zjivago. Pasternak är dessutom en av nobelpristagarna jag inte än har läst och han står på årets läslista - hurra!

Den tredje boken är varken rysk eller gammal (inte så gammal i alla fall), det är nämligen Kerstin Ekmans Häxringarna. Jag har knappt läst något alls av Kerstin Ekman, vilket är snudd på obegripligt. Häxringarna ingår dessutom i den feministiska litteraturkanonen och nu har jag bestämt mig för att den ska läsas i år och därmed basta.

Synd bara att tiden är så knapp och att den måste läggas på en massa onödigheter som jobb och sömn och sådant.

22 comments:

  1. Kerstin Ekman är en av mina favoritförfattare. Tror du kommer att gilla "Häxringarna" och kanske läsa fler av hennes böcker när du fått smak för dem.

    ReplyDelete
  2. de två första har jag ju sett som film, Ekman gillar jag inte riktigt,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har möjligen sett delar av Dr Zjivago som film men jag minns den inte riktigt.

      Delete
  3. Zjivago har jag ju nyligen läst och rekommenderar den verkligen! Krig och fred måste jag också läsa en dag - den kommer nog oftast upp när jag funderar på klassiker jag vill läsa.

    ReplyDelete
  4. De två första vill även jag läsa.

    ReplyDelete
  5. Ja men det här är böcker jag faktiskt också gått och tänkt att man borde läsa.
    Speciellt Anna Karenina

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den är jättefin! Inte alls så svår som en tror, fast rätt lång förstås

      Delete
  6. Tre spännande titlar, alla väcker min nyfikenhet. Ekman har jag rent av några böcker av i bokhyllan, helt olästa. Får kanske bli ändring på det snart.

    ReplyDelete
  7. Doktor Zjivago vill jag också läsa. Har läst Häxringarna, men blev inte så förtjust. Däremot tyckte jag om uppföljaren Springkällan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hmm... men jag läser den ändå.

      Delete
  8. De tre har jag läst, men för lääääänge sedan! Skulle nog inte skada att läsa dem igen...

    ReplyDelete
  9. Har bara läst en Ekman, men tyckte inte om den och nu drar jag mig för att ge henne ett nytt försök :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag återkommer när jag läst Häxringarna och vet vad jag själv tyckte!

      Delete
  10. gillade hela Kerstin Ekmans Katrineholmsserie. har inte gillat allt hon skrivit, men nästan. Krig och fred skulle jag mer än gärna läsa om. Pasternak har jag inte läst

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hon har ju skrivit väldigt mycket, hon Ekman

      Delete