Monday, March 30, 2015

Tematrio: Påsk!

Veckans tematrio handlar om böcker som på något vis har med påsk att göra.

Det viktigaste med påsken är att fira alla små gula fåglar. Om du har en gul undulat i din närhet, bjud den genast på hirskolv.

Det näst viktigaste är att äta massor med choklad. Boktips för att komma i rätt stämning för detta: Roald Dahl, Kalle och chokladfabriken. Behöver ingen introduktion. Är helt enkelt genial.

Det där med ägg är tydligen också viktigt. Jag läste nyss en mycket annorlunda deckare om ägg, nämligen Jasper Ffordes The big over easy om mordet på Humpty Dumpty. Litteraturdetektiven Jack Spratt följer mystiska ledtrådar - föll Humpty Dumpty ner från muren av en olyckshändelse eller blev han knuffad? Hilarious.

Själv har jag inte mycket till övers för det där med påskhäxor och påskkäringar. Däremot litterära häxor, dem har jag inget emot. Dahl har jag redan nämnt, annars skulle jag tipsa om Häxorna - men det finns ju ett annat strålande barnbokstips nämligen Eva Ibbotson. Hennes mysrysare Häxtävlingen läste jag många gånger som barn. Ibbotson skriver nämligen om precis lagom läskiga monster och häxor, så det blir lite spännande men inte så spännande att en får allvarliga mardrömmar...

Glad påsk!

26 comments:

  1. Häxor är väl häftigt, gissa om ungarna gillar att klä ut sig till Häxa.
    Men lite choklad är inte heller fel

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag är ju inte särskilt barnkär, det är nog därför påskkäringar inte går hem hos mig

      Delete
  2. The big over easy låter rolig!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mycket rolig! I alla fall för oss boknördar.

      Delete
  3. Kalle och chokladfabriken har jag hört talas om men aldrig fattar vad det är. Får nog kolla upp den.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oj, då har du missat något i din barndom! Roald Dahl är en av de absolut bästa barnboksförfattarna genom tiderna - allt han skrev var rent guld.

      Delete
  4. Kalle och chokladfabriken passar ju utmärkt till påsken!

    ReplyDelete
  5. Ibbotson har jag nog läst det mesta av, ja det gäller för övrigt Dahl också. Båda två är fantastiska barnboksförfattare som lyckas underhålla även de högläsande föräldrarna. Ektoplasma, säger jag bara! :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja! De är båda sådär underbart läskig-roliga!

      Delete
  6. Häxtävlingen läste jag som barn, fast jag hade glömt bort den. Trevligt att bli påmind om den och kanske läge att läsa om den? De andra två vill jag väldigt gärna läsa någon gång i framtiden.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag väntar på att brorsdottern ska bli gammal nog att kunna överösas med intressanta böcker... Då blir det Ibbotson!

      Delete
  7. Borde läsa Roald Dahl, har för mig att jag läst någon och gillat. Filmatiseringen av Kalle och chokladfabriken är riktigt okej - Johnny Depp är lysande.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Johnny Depp är bästa Willy Wonka genom tiderna.

      Delete
  8. Blir lite sugen på den där Jasper Fforde-boken. Läste ju Var är Jane Eyre? för ett tag sedan och fick en del goda skratt :)

    ReplyDelete
  9. Choklad passar bra för det mesta! ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. En bra tradition är en tradition som medför choklad

      Delete
  10. Häxtävlingen är himla bra, läste om den för mina elever för ett par år sedan och den funkar fortfarande (om man förklarar en del ord). Kalle och chokladfabriken är också härlig, men det är ett av få fall där jag faktiskt föredrar filmen, gillar Wonkas back-story där :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag gillar också Burtons film, den är fantastisk. Och Johnny Depp i synnerhet. Och oumpaloumpierna!

      Delete
  11. Fforde måste jag ta och läsa mer av inom kort. Sedan kan jag inte annat än att nicka instämmande i att Choklad är en mycket viktig beståndsdel under påskens firande. Choklad är när jag tänker efter nog alltid en viktig beståndsdel oavsett om man firar eller inte!

    ReplyDelete