Tuesday, March 24, 2015

Tematrio: huvudstäder

Lyran frågar efter tre tips på böcker om huvudstäder.

Först vill jag slå ett slag för Naguib Mahfouz som skriver om Kairo under första halvan av nittonhundratalet, i samband med de stora politiska omvälvningarna i Egypten då. Läs till exempel Midaqq-gränden.

Många har skrivit om Paris men kanske Zola skrev allra mest detaljerat (på gott och ont). Hallarna är en folkmyller-roman om försäljarna i Paris saluhallar på artonhundratalet. Huvudpersonen Florent är en hopplös typ men beskrivningarna av dåtidens snusk och svårigheter är intressanta.

Och så en bubblare om Stockholm. Jag borde väl tipsa om Per Anders Fogelströms Stad-serie - men det lämnar jag åt er andra. Vad sägs istället om John Ajvide Lindkvist, Låt den rätte komma in? Förortsmisär skildrad med Ajvides knivskarpa blick för detaljer och dessutom en alldeles bedårande hemsk liten vampyr.

15 comments:

  1. Ajvide som Stockholmsrepresentant - det gillar jag!

    ReplyDelete
  2. En roman om en vampyr i Blackeberg låter som en annorlunda bok (i positiv mening).

    ReplyDelete
  3. Å, attans att jag missade Midaqq-gränden, en riktig favorit.

    ReplyDelete
  4. Låt den rätte komma in är en riktigt bra bok. Jag gillar ju inte vampyrer, men det var liksom inte det som var grejen i den boken. Egentligen.

    ReplyDelete
  5. Jag hade med Paris också men inte Zola.

    ReplyDelete
  6. Fogelströms Stads-serie är så vansinnigt bra.

    ReplyDelete
  7. Låt den rätte komma in är bra, förortsskildringen också. Och Hallarna tyckte jag riktigt bra om. Jag är lite svag för Zola.

    ReplyDelete
  8. Har inte läst någon av böckerna, tack för tips!

    ReplyDelete
  9. Tänk att vi båda valde Kairo! Bra val av oss tycker jag, han är en klassiksk författare som håller väl. Ajvide är inte min kopp te däremot. Jag vet inte vad som gör att jag inte gillar.

    ReplyDelete
  10. Har av dessa bara läst Ajvide Lindqvists förträffliga vampyrbok, men blev av denna trio riktigt intresserad av Hallarna av Zola - så tack för tips där! :)

    ReplyDelete
  11. Både Zola och Fogelström är jag sugen på.

    ReplyDelete
  12. Jag blev intresserad av den första boken. Har nog aldrig läst någon bok som utspelar sig i Kairo.

    ReplyDelete
  13. Den första boken är jag nyfiken på, den står med på den där evighetslånga vill läsa listan =). Låt den rätte komma in är en av mina favoritböcker!

    ReplyDelete
  14. Stad-serien funderade jag med på, den är ganska klockren, men i slutet kom den inte med hos mig heller. Låt den rätte komma in är en favorit :)

    ReplyDelete