Monday, March 9, 2015

Tematrio: hit med kosingen

Lyran verkar ha råkat på fortkörningsböter men omvandlar det hela till något positivt nämligen en tematrio om pengar. Här kommer mina tre bidrag!

I Herr Arnes penningar av Selma Lagerlöf blir en rik man och hela dennes familj våldsamt rånmördade. Men sanningen kommer alltid fram till slut! En ovanligt blodig spökhistoria.

Ärligt talat minns jag inte vad exakt det är för skatt de jagar i Robert Louis Stevensons Skattkammarön (nu blev jag sugen på att läsa om den för att få reda på det!) men något värdefullt är det ju i alla fall och boken är en riktigt spännande äventyrsberättelse av klassiskt snitt.

Enkelstöten av Tomas Arvidsson är en lite annorlunda bov-och-polishistoria om en väldigt oskyldig studierektor som en dag i största hemlighet sadlar om och blir en genial bankrånare. En stor portion humor och en hel del Jönssonligan-planering.

Cash is queen!

19 comments:

  1. haha, glömde Herr Arnes penningar som är fantastisk, filmen är också fin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den har jag inte sett! Men vi lyssnade på radioteaterversionen från sjuttiotalet i bil på väg mot alperna i somras

      Delete
  2. Den sistnämnda låter som en bok för mig, tack för tipsen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. En riktig gammal goding! Som Sjöwahl-Wahlöö-böckerna fast roliga istället för seriösa och utan marxism.

      Delete
  3. "Enkelstöten", den har jag för mig att mamma och pappa läste. Är det inte en väldigt gammal bok? (1970-talet eller så?). Länge sedan jag blev påmind om den!
    Överhuvudtaget är det ju så att många böcker om kriminella, rånare, mördare och andra skummisar kretsar kring pengar.

    ReplyDelete
  4. De har ju en skattkarta i Skattkammarön, så de vet väl inte exakt vad skatten består av förrän de hittat den.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej, men det skulle ju kunna antas vara silverpengar, som den gamle sjömannen med kartan på krogen i början av boken har så många av...

      Delete
  5. Treasure Island köpte jag på bokrean, blir mer sugen på att läsa den nu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mitt ex ligger nerpackat i en flyttkartong, inplastad och i tryggt förvar i en bod hemma i Sverige. Så jag får antingen låna ett annat exemplar eller snällt vänta till att vår stuga renoverat färdigt sig så jag kan packa upp mina böcker och läsa den under sommarlovet...

      Delete
  6. de jagar guldpengar så klart! passar bra i sammanhanget. liksom de båda andra i din trio!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Spanska gulddubloner kanske? Brukar det väl vara i piratsammanhang :)

      Delete
  7. Herr Arnes penningar var ju klockren - den gillar jag!

    ReplyDelete
  8. Lagerlöfs bok vill jag gärna få tid att läsa, den sista blev man oxå nyfiken på nu. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den filmades ngn gång på åttiotalet med Björn Gustafsson som studierektorn, tror jag!

      Delete
  9. Treasure Island har jag i paddan men inte kommit mig för att läsa den.

    ReplyDelete
  10. Herr Arnes penningar var ju en klockren titel. Har dock bara läst Skattkammarön.

    ReplyDelete
  11. Funderade på någon av Arvidssons böcker, läste dem i min ungdom och har faktiskt Trippelstöten i hyllan :)

    ReplyDelete