Friday, March 6, 2015

Författartack och dedikationer

Annika skickar ut en fredagsfråga: brukar du läsa författarens dedikationer och tack i början och slutet av boken?

Nej - jag skulle säga att jag ser dem snarare än läser dem. Det där är ju en intern angelägenhet mellan författaren och den hen tackar och inte särskilt intressant för mig.

Jag vill inte veta för mycket om författaren, det stör min läsning. Om författaren tar för stor plats börjar jag tänka på boken som en skrivprocess och inte en berättelse, om du förstår hur jag menar.

Men visst, ibland lägger jag märke till dem, till exempel i sista Harry Potter-boken som J.K. Rowling bland annat dedicerade till alla oss läsare som hade följt Harry hela vägen.

38 comments:

  1. Jag kan inte låta bli att läsa dem, men förmodligen har ingen varit minnesvärd för jag kommer inte ihåg någon.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är ju ändå själva boken som är det viktiga

      Delete
  2. Jag förstår hur du menar! Känner nästan på samma sätt. Trevlig helg!

    ReplyDelete
  3. Bra dediceringar för mig som läsare ger en del kring mina funderingar om boken.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Men det är rätt sällan som det händer tycker jag

      Delete
  4. Jag läser allt men kommer sällan ihåg den texten efteråt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej, den är ju sällan särskilt relevant att lägga på minnet

      Delete
  5. Jag brukar ofta läsa dedikationerna, men det är sällan som jag kommer ihåg dem.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det finns så mycket annat att ägna hjärnkapacitet åt

      Delete
  6. Jag är lite nyfiken av mig och ögnar oftast igenom men jag brukar inte komma ihåg dom.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag är lite otålig av mig och vill hoppa rakt in i berättelsen istället!

      Delete
  7. (jag är ofta nyfiken på författaren :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Möjligen efteråt, men helst inte innan jag läser (går ju inte med författare en redan känner till förstås)

      Delete
  8. (vill ofta veta mer om författaren, gillar att lyssna på intervjuer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo kanske - men isåfall helst efter att jag läst boken. Det är som att se filmen innan en läser originalboken, det blir för mycket spoilers!

      Delete
  9. Det var ett bra svar - att man snarare ser dem än läsare dem!
    Tycker man mycket om författaren kan jag läsa längre dedikeringar mer noggrant, men nja.. minns dem gör jag inte för det :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. De är ju sällan särskilt minnesvärda

      Delete
  10. Jag undrar hur det känns för såna som får böcker dedikerade till sig. Lite konstigt, skulle jag tycka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blir ju jobbigt om en har en upprivande skilsmässa med den en har dedicerat en bok till, det går ju inte riktigt att dra in hela upplagan och stryka ut efteråt :)

      Delete
  11. Även om jag alltid läser igenom så är det bara någon enstaka gång som man reagerar att de är något annorlunda.

    ReplyDelete
  12. Tycker som du, ointressant för den som inte är berörd själv. Trevlig helg!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är ju själva boken en vill åt! Inte krimskramset runtom.

      Delete
  13. Rowlings dedikation tycker jag väldigt mycket om :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, den har undantagsgodkännande hos mig

      Delete
  14. Den har jag inte läst, men tänker göra det nu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. En bra sak med att läsa dedikationer är att de ofta är korta

      Delete
  15. Jag håller helt med. läser sällan dem

    ReplyDelete
    Replies
    1. Livet är för kort! Och jag är för otålig/ointresserad

      Delete
  16. läser alltid dedikationer och tack. tycker att det är kul med extrainformationen som ibland finns

    ReplyDelete
  17. Det var ett bra uttryck, att du ser dedikationen snarare än läser den. Mycket riktigt flyter de ofta förbi på det sättet, och eftersom det oftast är högst en mening kan man inte direkt tala om att skumma texten.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det blir inte så mycket att skumma bort, nej :)

      Delete
  18. Jag läser faktiskt allt i en bok, dedikationer, infon i början om förlag och ursprunglig titel osv, även tackdelen om det finns. Vet inte riktigt varför men känner att boken inte är helt läst om jag inte läst allt! En liten ovana jag har =) Sedan kanske jag inte är extremt noggrann när jag läser de delarna, men ibland sticker de dock ut och innehåller något extra.

    ReplyDelete
  19. Jag ser, läser - och glömmer dem.

    ReplyDelete