Friday, March 27, 2015

Att stalka en bokkaraktär

Annikas bokblogg frågar: "Är det bara jag som kan bli ”sjukligt” förtjust i en karaktär i en bok eller på tv/film?"

Kära Annika, var inte orolig. Det är helt normalt.

Hoppas jag.

Jag blir ibland alldeles för god "vän" med bokkaraktärer jag läser om. Ibland såpass att det nästan känns som om jag är deras stalker. 

En karaktär jag fastnade mycket för nyligen var stackars Celie i Alice Walkers Purpurfärgen. Hon blir såld, förlåt bortgift, och lever ett miserabelt liv som sex- och hushållsslav. En dag dyker mannens älskarinna upp och flyttar in - och det blir en vändpunkt. Celie beskrivs så bra och det går inte att inte tycka om henne!

Men det finns ju läsare som går ännu längre i sin besatthet. Till exempel Homansällskapet som är en fanclub för Jan Mårtenssons töntiga deckarhjälte Johan Kristian Homan (förut: trivseldeckare, numera: gubbsjukt och långtråkigt). Samtliga medlemmar är pensionärer och de verkar ha trevliga middagar ihop.

Eller Hermione Granger Fanclub, där en till exempel kan följa chattrådar som den här: "Where can I find the pink cardigan Hermione wore in Deathly Hollows Part 1, when she does the obligate spell?" (sic!)

För det viktigaste med Hermione är ju som bekant hennes klädstil... (obs: ironi!).

40 comments:

  1. Härligt inlägg! De två sällskapen låter onekligen speciella =) Purpurfärgen är en bok jag vill läsa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den är fantastisk! Rekommenderas varmt.

      Delete
  2. Replies
    1. Det är kanske lika bra, om du inte är ett inbitet Hermione-fan :)

      Delete
  3. En fanclub för en fiktiv person låter helt underbart nördigt! :D

    ReplyDelete
  4. Purpurfärgen blir jag intresserad av att läsa. Tack för tips!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Utmärkt, den är nämligen jättebra.

      Delete
  5. Har köpt Purpurfärgen som film och får väl kanske se den snart.

    Tycker det kan vara ett sundhetstecken om man låter sig beröras/hänryckas av en karaktär :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Håller helt med! Och det betyder att boken är bra skriven också.
      Visst är det Oprah Winfrey i ngn av huvudrollerna i filmatiseringen?

      Delete
    2. Oprah Winfrey spelar någon som heter Sofia. Det kan hända att jag faktiskt såg filmen någon gång för närmare 30 år sedan, men i så fall minns jag inget och i vilket fall känns det som en film som är värd att ses (om) :)

      Delete
    3. Å, den coola svägerskan! Bra roll.

      Delete
  6. Haha ja vissa tar det verkligen ett steg längre :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hur nördig en än är finns det alltid någon som är värre...

      Delete
  7. The Color Purple älskade jag när jag läste den :) Celie är ju verkligen fantastiskt gestaltad genom hela boken.

    ReplyDelete
  8. Nej jag lär nog inte gå med i Homansällskapet även om jag läser en och annan bok fortfarande. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tyckte de var roliga förr i tiden men numera har de verkligen gått i stå.

      Delete
  9. Jag tycker det är rätt så fascinerande med Homansällskapet

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tja, de verkar ju ha trevligt ihop!

      Delete
  10. Kommer knappt ihåg Purpurfärgen faktiskt, måste nog läsa om den. Kul inlägg, vill också ha något sånt sällskap när jag blir pensionär :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Som en bokklubb fast de läser bara en enda författares böcker...

      Delete
  11. Det finns gott om karaktärer att ta till sitt hjärta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. O ja! Elizabeth Bennet kanske jag borde ha nämnt, hon är ju alldeles lysande.

      Delete
  12. Men vad kul med Hermione och tröjan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja - det finns många fantastiska ämnen som diskuteras i det där forumet!

      Delete
  13. Jag har faktiskt inte läst någon Homandeckare.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det finns mååånga att välja bland. Men om du ska prova någon så rekommenderar jag att satsa på de äldre, nu för tiden är det inte mycket story i dem.

      Delete
  14. Purpurfärgen har jag inte läst, ska skriva upp på lista :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja gör det! Den var en av de bästa jag läst hittills i år.

      Delete
  15. snart dags för omläsning av Purpurfärgen, känner jag. Jan Mårtenson brukar jag inte läsa än mindre vara medlem i något sällskap...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fast om det visar sig att det finns ett Tove Jansson-sällskap som har middagar i full mumintrollkostym så kommer jag fundera på saken.

      Delete
  16. Tror inte att en rosa kofta skulle få mig mer lik Hermione, tyvärr :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej, det är ju inte hennes viktigaste drag precis...

      Delete
  17. Och jag är kär i Ben Cooper i Stephen Booths deckare...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har ingen aning om vem det är men jag utgår från att det är en toppenkille då!

      Delete
  18. Tack för att du påminner mej om Purpurfärgen - ännu en bok jag borde läsa om!

    ReplyDelete
  19. Jan Mårtensson har jag tänkt läsa många gånger, måste verkligen det.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Satsa på någon av de äldre titlarna, det är mitt tips.

      Delete