Thursday, March 19, 2015

100 böcker att läsa innan du dör

Jag snubblade igen över den här gamla listan över "hundra böcker du bör läsa innan du dör". Jag har alltså inte tid att dö än på ett tag! Och det här är bara den anglosaxiska listan, sen finns ju alla svenska böcker också... Här med mina kommentarer, om det gör någon glad (fetstilat = läst).


  1. The Hobbit – J. R. R. Tolkien (Ja! Men läs den för allt i världen INNAN du ser den förskräckliga filmatiseringen som inte har något alls med boken att göra.)
  2. The Road Less Traveled – Dr. Scott M. Peck
  3. Catcher in the Rye – J. D. Salinger (Ärligt talat - den är långtråkig.)
  4. In Cold Blood – Truman Capote
  5. To Kill a Mockingbird – Harper Lee (Fantastisk!)
  6. War and Peace – Leo Tolstoy (Den här har länge stått på min läslista, kanske till sommaren - kanske.)
  7. The Great Gatsby – F. Scott Fitzgerald (Den stannade ärligt talat inte i minnet.)
  8. The Three Musketeers – Alexandre Dumas (Jag älskade den här när jag var liten.)
  9. Les Miserables – Victor Hugo (Jag har en oplockad gås med Hugo p.g.a. Ringaren i Notre Dame, den är vansinnigt tråkig.)
  10. World War Z – Max Brooks
  11. Education of a Wandering Man – Louis L’Amour
  12. Watership Down – Richard Adams (Den har jag läst jag vet inte hur många gånger.)
  13. The Iliad – Homer (Jag skrev en upprörd parafras på första versen under en episkt eländig jobbresa en gång.)
  14. The Little Prince – Antoine De Saint-Exupery (Barnbok skriven under haschrus. Av allt att döma.)
  15. The Color Purple – Alice Walker (Fantastisk!)
  16. Atlas Shrugged – Ayn Rand
  17. Paradise Lost – John Milton (Läste den på en litteraturvetenskaplig kurs för länge länge sedan och minns inte ett skvatt.)
  18. Ulysses – James Joyce (Tyvärr - jag gav upp redan efter ca 200 sidor.)
  19. Dracula – Bram Stoker (Fantastisk!)
  20. Pride and Prejudice – Jane Austen (Allt av Austen är guld. Sådan lågmäld men vass humor.)
  21. A Tale of Two Cities – Charles Dickens (Dickens fick aldrig gå en kurs i "clear writing" men han är rolig på sitt sätt)
  22. Brave New World – Aldous Huxley (Mycket läsvärd)
  23. 1984 – George Orwell (Bör definitivt läsas)
  24. Of Mice and Men – John Steinbeck (En av Steinbecks finaste, vilket inte vill säga lite)
  25. Gone With the Wind – Margaret Mitchell (Jag kan inte läsa den här. Den har en inledningsmening som får mig att gå i taket. Om jag ska prova igen måste jag börja läsa från sisådär sidan tio.)
  26. Shogun – James Clavell (Fantastisk äventyrsroman!)
  27. For Whom the Bell Tolls – Ernest Hemingway
  28. The Stand – Stephen King (King är väldigt ojämn, vissa saker är geniala, andra är urusla och nästan alla hade varit ännu bättre om de varit lite kortare)
  29. Lady Chatterley’s Lover – D. H. Lawrence (Intressant! Och så roligt att de sätter namn på sina könsorgan)
  30. Heart of Darkness – Joseph Conrad (Det värsta med den här boken är att verklighetens koloniala terrorvälde var ÄNNU värre än Conrads hemska skildring)
  31. The Picture of Dorian Gray – Oscar Wilde (Mycket läsvärd)
  32. War of the Worlds – H. G. Wells (Vi lyssnade på en mycket intressant tonsatt version av den här som radioteater i somras)
  33. A Clockwork Orange – Anthony Burgess
  34. The Prince – Niccolo Machiavelli (Inte fullt så saftig som den ibland utmålas som)
  35. The Art of War – Sun Tzu
  36. The Scarlet Letter – Nathaniel Hawthorne
  37. Treasure Island – Robert Louis Stevenson (Underbara äventyr!)
  38. Something Wicked This Way Comes – Ray Bradbury
  39. Starship Troopers – Robert A. Heinlein
  40. Deliverance – James Dickey
  41. Lord of the Flies – William Golding (Den här boken är ett mästerverk. Och en förklaring till så mycket som är fel i världen. Och ett mycket bra argument för att använda kondom)
  42. The Dark Knight Returns – Frank Miller
  43. Season of Mists – Neil Gaiman
  44. The Princess Bride – William Goldman
  45. Eaters of the Dead – Michael Crichton
  46. The Pillars of the Earth – Ken Follett (Den här är bra! Men p.g.a. andra senare titlar har jag nu äntligen gjort slut med Ken Follett)
  47. Night – Eli Wiesel
  48. Exodus – Leon Uri (Jag vet att jag har börjat på den här men har inget minne av att ha läst klart den)
  49. Contact – Carl Sagan
  50. You Can’t Go Home Again – Thomas Wolfe
  51. On the Road – Jack Kerouac
  52. Blubber – Judy Blume
  53. Foundation – Isaac Asimov
  54. The Stranger – Albert Camus (Mycket fransk. Och det är en komplimang)
  55. The Trial – Franz Kafka (Kafka for President! Eller... vänta nu)
  56. Rabbit, Run – John Updike
  57. Crime and Punishment – Fyodor Dostoevsky (Allt av Dostojevskij är utmärkt. Läs dem!)
  58. The Lion, The Witch and The Wardrobe – C. S. Lewis (Mycket bra! Tills jag i vuxen ålder plötsligt insåg att de är kristen propaganda. Nå, de funkade inte på mig, jag är fortfarande inbiten ateist.)
  59. The Long Goodbye – Raymond Chandler (Sexistisk dynga)
  60. Absalom, Absalom! – William Faulkner
  61. Grendel – John Gardner
  62. Hour of the Dragon – Robert E. Howard
  63. The Executioner’s Song – Norman Mailer
  64. Cop Hater – Ed McBain (Hela serien fanns i sommarstugan när jag var ung och slukade blodiga deckare på solvarma klippor)
  65. Moby Dick – Herman Melville (En mycket bra bok om en mycket sjuk man)
  66. A Connecticut Yankee in King Arthur’s Court – Mark Twain
  67. McTeague – Frank Norris
  68. A Game of Thrones – George R. R. Martin (Jag kanske börjar läsa de här böckerna när hela serien är färdigskriven, men inte innan dess. Om ens då.)
  69. Fight Club – Chuck Palahniuk
  70. Titus Groan – Mervyn Peake
  71. Slaughterhouse-Five – Kurt Vonnegut (Bisarr, knasig, rolig)
  72. Twenty Thousand Leagues Under the Sea – Jules Verne (Älskade den här som liten! Och nu också.)
  73. The Divine Comedy – Dante (Ärligt talat - långtråkig, förutom just helvetesbiten.)
  74. Don Quixote – Miguel De Cervantes (Mycket underhållande om en tar sig igenom de gammaldags bitarna.)
  75. Robinson Crusoe – Daniel Defoe (En utmärkt klassiker med en del mycket omoderna aspekter.)
  76. Wuthering Heights – Emily Bronte (Mycket bra!)
  77. The Wind in the Willows – Kenneth Grahame
  78. Charlotte’s Web – E. B. White
  79. One Hundred Years of Solitude – Gabriel Garcia Marquez (En av få latinamerikanska författare jag faktiskt gillar)
  80. The Magus – John Fowles
  81. Foucault’s Pendulum – Umberto Eco (Eco är vansinnigt, vansinnigt tråkig. Han har bara fått ett gott rykte för att någon gjorde en spännande film av hans fantastiskt långtråkiga roman Rosens namn.)
  82. Middlemarch – George Eliot (Jag har fortfarande, ähum, en liten paus från den här.)
  83. Frankenstein – Mary Shelley (Underbar!)
  84. The Complete Sherlock Holmes – Sir Arthur Conan Doyle (Ska du bara läsa en enda deckare i livet, då är det Holmes.)
  85. The Complete Shakespeare – William Shakespeare (Jag har läst det mesta men ännu inte allt av Shakespeare. Han är i en klass för sig.)
  86. Rosemary’s Baby – Ira Levin
  87. I Am Legend – Richard Matheson
  88. The Compete Plays of Aristophanes – Aristophanes
  89. The Science of God – Gerald L. Schroeder
  90. The Maltese Falcon – Dashiell Hammett
  91. No Exit – Jean-Paul Sartre
  92. Alexander of Macedon – Harold Lamb
  93. Battle Royale – Koushun Takami
  94. We Have Always Lived in the Castle – Shirley Jackson
  95. Band of Brothers – Stephen Ambrose
  96. Ancient Inventions – Peter James and Nick Thorpe
  97. The Telltale Heart and Other Writings – Edgar Allan Poe (Jag undrade just om Poe var bortglömd på den här listan, i så fall hade listan varit värdelös. Men här är han ju!)
  98. The Call of the Wild – Jack London (Väldigt jobbigt med alla stycken om grymhet mot djur.)
  99. The Wonderful Wizard of Oz – Frank Baum (Se kommentar om Narnia ovan. Baum är propagandist för någon slags konstig religiös sekt. Men Oz-böckerna är trots det bra.)
  100. The Canterbury Tales – Geoffrey Chaucer


Vilka har du läst?

5 comments:

  1. Jag har läst World War Z under en kortare zombie-period (det finns tyvärr ett ganska begränsat antal bra böcker om zombies) förra året och en hel del annat. Om du vill kan jag leta reda på den.

    Eventuellt har du missat tåget med Borta med vinden men om du står ut med misogynismen i Narnia så borde du kunna hantera att männen inte märker att Scarlett O'Hara inte är vacker.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Någon dag ska jag ge mig på den igen - kanske. Men jag tänker starta två sidor in i boken.

      Delete
  2. intressant lista. var kommer den ifrån? jag klickade på länken och kom till 403 Forbidden

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har testat och klurat men inte löst det, och min privata IT-support löste det inte heller - men när du kommer till sidan "403 forbidden" är du egentligen redan rätt, länkadressen visar rätt i adressfönstret så antingen kan du kopiera den länken in i ny flik eller bara trycka enter så hamnar du rätt. Vet inte varför det inte går att länka direkt till den sidan!

      Delete
    2. Jag fick också 403 forbidden först. Sidan funkade sedan när jag hade tagit bort allt från och med # i adressfältet!

      Delete