Wednesday, February 18, 2015

Tematrio: sjukhus

Lyran frågar i veckans tematrio efter böcker som utspelar sig i sjukhus. En deppig genre!

José Saramago är en av mina favoriter bland nobelpristagarförfattarna. Hans hemska lilla roman Blindheten handlar om en otäck epidemi som gör att folk tappar synen. De blinda sätts i karantän i ett slags sjukhusområde fast utan någon vård eller hjälp och det hela urartar på förfärliga vis.

Aleksandr Solzjenitsyn var inte heller särdeles positiv i romanen Cancerkliniken. Det är en samhällskritisk allegori och ärligt talat ganska svårprocessad. Politik och flört med sjuksystrar om vartannat.

Apropå samhällskritik, kommer ni ihåg P. C. Jersild? Hårt kritiserade Babels hus om gamle Primus Svensson som möter en mycket oempatisk vårdsektor. Boken blev en storsäljare, men jag tycker nog att Jersild målar fan på väggen med lite väl breda penseldrag. Småskalig vårdorganisation är inte alls nödvändigtvis bättre.

23 comments:

  1. Bra trio! Solzjenitsyn hade jag glömt... fast jag till och med besökt ställen han skrivit om.

    ReplyDelete
  2. Cancerkliniken har jag läst men inte de andra två. Tack för tips!

    ReplyDelete
  3. Blindheten har jag både läst och sett, mycket intressant. De andra två är olästa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hu, finns den som film? Måste vara mycket otäck!

      Delete
  4. Jag har inte läst någon av dem du tipsar om - och de låter väldigt tunga... I synnerhet de två sistnämnda med svartsyn och samhällskritik. Såklart jag känner till dem, men jag inte läst någon av dem. Hoppas Lyran väljer något riktigt glatt nästa vecka :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, nu behöver vi något mer uppiggande som kompensation :)

      Delete
  5. Tack för tre intressanta tips.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kul att du tycker de verkar intressanta!

      Delete
  6. Vilken bra trio! Klart man minns Babels hus. :)

    ReplyDelete
  7. Jag har inte hört talas om någon av dina tre och nu är jag nyfiken på alla dom:).

    ReplyDelete
  8. Ja, verkligen deppig! Nu kan jag skriva om syster Cherry igen, de böckerna minns jag inte som deppiga!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syster Cherry känner jag inte till, ska genast kolla ditt blogginlägg. Hmm, sjukhustema som inte är deppigt, då måste det vara romance? ;)

      Delete
  9. Blindheten är den enda jag läst av de här, den var bra :)

    ReplyDelete
  10. Babels hus kan jag inte komma ihåg om jag har läst eller sett, för visst gick den som TV-serie för en väldig massa år sedan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kanske det, den missade jag i så fall

      Delete
  11. intressanta tips! riktiga klassiker!

    ReplyDelete