Monday, February 2, 2015

Tematrio: djur

Lyran har ett toppentema för veckans trio nu igen - böcker med djur i viktiga roller!

1. Rudyard Kipling, Djungelboken. Jag vet inte hur många gånger jag läst den, men inte tillräckligt många. Om du bara har sett Disneyversionen så har du INTE varit i närheten av Djungelboken, denna magiska, myllrande saga. I originalversionen är inte Baloo en tjock och skojig clown, Kaa är inte en bov och Mowgli är inte någon oskyldig liten pojkvasker, å nej. Pröva noga, o vargar.

2. George Orwell, Djurfarmen. Fyra ben bra, två ben bättre! En fruktansvärd allegori över kommunism i allmänhet och Stalin i synnerhet. Grym och pricksäker och när de skeppar iväg den gamla arbetshästen till slaktarn brister mitt hjärta, varje gång.

3. Apropå hjärtesorg, ska vi inte ta min gråtkatalysator nummer ett också, jo det gör vi. Sheila Burnford, Den otroliga vandringen. Två hundar och en katt smiter från hundvakten och försöker promenera tvärs över Kanada för att komma hem till riktiga husse och matte. Slutet är så förskräckligt sorgligt så jag kan knappt skriva om det. "Jag är glad att du fick tillbaka din Tao-katt", säger lillhussen ädelt och mycket sammanbitet, det hade inte jag gjort i samma situation. Jag hade löpt amok i skogen.
Mitt djur. Får inte gå vilse i skogen.

33 comments:

  1. Djungelboken förstås, tänkte jag inte på. Den sistnämda tänker jag inte läsa, det skulle bli översvämning här så. Fin hund 👍

    ReplyDelete
  2. Animal Farm hade jag med i min trio oxå. Den sista gråtvarningsboken vet jag inte om jag vågar mig på i situationen med katt och hundar inneboende. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej, det kan bli jobbigt förstås (men det är inte en helt nattsvart bok, jag vill bara inte spoila för mycket)

      Delete
  3. Djurböcker är garanterade snyftare.

    ReplyDelete
  4. jag har också tagit med Den otroliga vandringen. den är fantastisk och otroligt gripande

    ReplyDelete
    Replies
    1. Min mamma läste den högt för oss någon sommar när vi var små men hon kunde knappt läsa sista kapitlet för hon grät så mycket själv...

      Delete
  5. Gud, den sista boken hade jag glömt, jag grät floder! Jag skulle också ha löpt amok.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo... Så min Tassahund släpper vi inte ur sikte hur som helst.

      Delete
  6. Jag har aldrig läst den där sistnämnda boken och vet inte om jag fick lust att göra det efter ditt omdöme heller - just nu ORKAR jag inte några sorgliga böcker.
    Vilken otroligt fin beaucerontik du har! Mycket vackra färger och söta öron. Vilken kennel är hon från? Ganska ung än, eller hur?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Imponerande, du kan dina hundar du! Hon är två år men har ett neurologiskt funktionshinder så hon ser fortfarande ut som en sjumånaders valp. Hon kommer från en belgisk uppfödare, vi bor i Bryssel.

      Delete
    2. Hehe, inte så jätteimponerande - jag har en likadan själv :-)

      Delete
    3. Men är det sant! Otroligt, en till bokbloggande beaucimatte, vad är oddsen för det. Nu måste jag genast leta igenom din blogg efter foton, hoppas du har något på din skönhet där :)

      Delete
  7. Fin hund du har! Jag har faktiskt aldrig läst Djungelboken, så jag gick genast och plockade fram den ur hyllorna. Tack för tips!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Och så bra att du läser Djungelboken!

      Delete
  8. Fina böcker, Orwell funderade jag på, Kipling glömde jag...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är inte lätt att komma ihåg alla, det finns ju så många bra böcker att välja mellan

      Delete
  9. Obegripligt att jag ännu inte läst Djurfarmen av Orwell... Älskade Disney-versionen av Djungelboken som barn, vi hade t.o.m. lp-skivan. Boken har jag däremot inte läst, ännu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Läs dem! Men obs att Djungelboken för barn och Djungelboken i original är två mycket olika slags böcker...

      Delete
  10. Vilken kanonbra trio! :-) Jag vill läsa Djungelboken!

    ReplyDelete
  11. Jag har bara sett Djungelboken som Disneyversion så kanske borde jag också läsa boken. Blev lite nyfiken på den nu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det tycker jag du ska. Se så, iväg till biblioteket med sig :)

      Delete
  12. Tre bra tips som verkligen passar temat som hand i handske :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, jag är bara lite förgrymmad så här i efterhand över att jag inte valde Den långa flykten istället, den hade liksom passat ännu bättre ihop med de andra.

      Delete
  13. Både Djungelboken och Djurfarmen har jag läst för jättelänge sedan. Helt perfekta val.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, ett lätt tema den här gången!

      Delete
  14. Djungelboken läste jag för längesen, Djurfarmen ganska nyss - oh, alla dessa ändrade slagord... Den sista måste jag definitivt kolla upp :) (kanske inte känner för att sätta en smiley efter det...?)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Burnfords bok är jättefin, kanske lite gammaldags. En ungdomsroman, så väldigt lättläst. Men som sagt, vissa väldigt sorgliga partier.

      Delete
  15. Nu har jag börjat läsa Djungelboken! http://ugglanoboken.blogspot.se/2015/02/hog-tid-for-jungle-book.html

    ReplyDelete
  16. Djurfarmen läst jag för evigheter sedan och jag blev glatt överraskad av den :)

    ReplyDelete