Wednesday, February 4, 2015

Slalomläsning

Jo, det var så här att jag började läsa George Eliots Middlemarch på Spindel. Men den är ju så förbenat lång och ärligt talat - tråkig.

Så jag tog en liten paus.*

Och så började jag på Gerhart Hauptmann, Bahnwärter Thiel. Men den var ju en novellsamling! Och jag gillar inte att sträckläsa novellsamlingar, jag vill ta någonting annat emellan varje novell för att det inte ska bli för långrandigt.

Så när det var dags för paus öppnade jag nästa bok på vänt, vilket råkade vara feministiska debattboken Are men obsolete? med Hanna Rosin, Caitlin Moran, Camille Paglia och Maureen Dowd. Den är jättebra, men precis när jag ska sova behöver jag något fiktivt, så jag blev tvungen att lägga ifrån mig den en stund och plocka upp en annan bok att ha att somna med.

Nämligen Alan Bradleys lite annorlunda deckare The sweetness at the bottom of the pie.

Så just nu håller jag tydligen på med fyra böcker parallellt**, jag som brukar hävda att jag bara läser en i taget.

Allt är George Eliots fel.

 
* Det var ca tolv böcker sedan.
** Jo, högläsningsprojektet Oliver Twist också, men vi kan väl komma överens om att inte räkna den just nu.

4 comments:

  1. Replies
    1. Jag förstår inte hur det blev såhär? Jo det förstår jag...

      Delete
  2. Exakt så gjorde jag med Middlemarch för ca 20 år sedan och jag är fortfarande på samma ställe i boken... Däremot parallelläser jag tre andra böcker av andra skäl: You can't read this (om yttrandefrihet och demokrati), Fiva (en sann historia om två killar som klättrar i Norge) och så Station Eleven.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har inte börjat på Station Eleven än, jag har ett par flygdagar i februari så jag tänker att det är gott om tid än.

      Delete