Wednesday, February 25, 2015

Otacksamt mammajobb

"Vad jag inte förstår", sa Emils mamma, "är varför hon skrev in så fruktansvärt mycket ADHD i pojken. Visst, en älskar sina barn och allt det där, men det hade väl räckt med hälften av alla hyss. Hon kunde väl ha skrivit bara en mening här och var, till exempel: 'och sedan gav han sin mor en fotmassage och en blombukett'. Det är väl inte för mycket begärt."

"Ha! Det är väl inget att bråka om. Du fick ju i alla fall vara med i handlingen ibland. Jag får ju bara ligga till sängs med huvudvärk och vara allmänt klen medan flickorna ränner runt hos grannen böckerna igenom", klagade Madickens mamma.

"Skärp er båda två". fräste den tredje mamman. "Ni har inget att gnälla över någon av er. Mannen övergav mig, sedan hoppade ena pojken ut genom ett fönster och den andre dog i tuberkulos. Ingen av dem har saknat mig det allra minsta. De iddes inte ens vänta i Nangijala utan hoppade vidare så jag kommer aldrig hinna ikapp dem. Men ingen enda läsare bryr sig om hur jag känner det, för jag är bara med i första kapitlet som en suddig bifigur." Och hon svepte sin gin&tonic i ett enda drag och beställde omedelbart in en ny runda.

No comments:

Post a Comment