Friday, February 20, 2015

Konsten att skriva blogginlägg

Annika frågar: var och hur skriver du dina blogginlägg?

Var: där min laptop Semla råkar befinna sig, oftast i närheten av soffan.

Hur: det beror på hur andan faller på.

Dels använder jag bloggen som logg över det jag läser, så jag skriver en rad när jag läst ut en bok.

Dels skriver jag små svar till Annikas fredagsfrågor och Lyrans tematrios för att det är ett trevligt sätt att hålla kontakt med andra bokbloggar.

De där inläggen är lätta för temat är givet och det är bara att plita ner något.

Däremellan får jag ibland små idéer eller träffar på någonting att reagera på. Det är lite mer oförutsägbart. Jag tar dem som det kommer.

Ofta skriver jag flera inlägg på samma gång och sparar. Det är bäst att passa på när en får inspiration, det kan ta lång tid till nästa gång...

16 comments:

  1. Det är verkligen tur att man kan skriva och spara inläggen, man har ju liksom inte alltid lust att skriva något.

    ReplyDelete
  2. Jag gillar också växelverkan med andra bloggare som blir i de stående inslagen!

    ReplyDelete
  3. Tycker också att det är bra att ha några inlägg på lager ;)

    ReplyDelete
  4. Ja jag passar också på när inspirationen väl dyker upp, så det finns lite att ta av sen när den försvinner :)

    ReplyDelete
  5. Jag gillar också att ha några fasta punkter under veckan. Brukar nöja mig med fredagsjerka och smakbitssöndag. Men ibland kan det bli något annat också.

    ReplyDelete
  6. Jag är dålig på att ha inlägg på lager - det funkar bäst med spontanilägg för mig.

    ReplyDelete
  7. klart att man får passa på när det rinner till! och jag vill vara öppen för infallen

    ReplyDelete
  8. Ordning och reda i alla ära, men du har så rätt: hur skulle vi klara oss utan den där inspirationen? :-D

    ReplyDelete
  9. Tidsinställning är ju utmärkt med tanke på varierat flöde av inspiration. :)

    ReplyDelete
  10. Semla..vad sött:). Jag måste också döpa min rosa laptop. Några förslag?:).

    ReplyDelete
  11. Det är bra att blogga spontant och inte känna press att man måste skriva inlägg varje dag.

    ReplyDelete
  12. Jag har inte testat tidsinställning ännu men det verkar vara en bra grej. ;)

    ReplyDelete
  13. Jag gillar också med de stående inslagen att en får kontakt med andra bokbloggare på ett annat sätt :) Då blir det ju verkligen ett utbyte.

    ReplyDelete
  14. Försöker också skriva flera inlägg när andan faller på. Skriver däremot inte om allt jag läser -vissa böcker är jag mer sugen på att skriva om än andra, helt enkelt. Tycker också om det rent sociala med tematrion och jerkan!

    ReplyDelete
  15. Det gäller att ta till vara de kreativa stunderna...

    ReplyDelete