Monday, February 23, 2015

Jag heter inte Miriam

Jag har inte hört ett enda negativt ord om Majgull Axelssons Jag heter inte Miriam, och nu när jag äntligen har läst den själv så stämmer jag helhjärtat in i jubelkören.

Den här boken är intressant, välskriven, spännande och viktig. Majgull Axelsson kan sitt hantverk.

Dessutom är den brinnande aktuell, fast den framför allt handlar om händelser på fyrtiotalet och sextiotalet. Det handlar om antiziganismen i Sverige och hur romska överlevare från Auschwitz inte släpptes in hit. Och hur romer i Sverige misshandlats, diskriminerats och misstrotts genom tiderna.

Det här är möjligen redan nu den bästa boken jag läser under 2015.

2 comments:

  1. Får ta tag i den nu helt enkelt...

    ReplyDelete
  2. Nu blev jag ännu mer sugen på att läsa den. Mycket intressant och viktigt ämne.

    ReplyDelete