Sunday, January 25, 2015

Varning: faran med choklad

Jag har börjat på Fredrik Backmans Min mormor hälsar och säger förlåt. En ganska babblig historia som jag återkommer till här när jag läst hela.

Men redan på sidan 46 händer något som kräver en reaktion genast. Huvudpersonen Elsa matar en hund (eller något hon tror är en hund) med choklad. Och det beskrivs som att hon gör något bra. Vaddå, alla gillar väl choklad, liksom.

Nu visar det ju sig att det inte är en hund utan någon slags sagofigur. Men Elsa tror att det är en hund när hon ger den godiset.

Så jag passar på att påminna om en livsviktig sak:

Hundar tål inte choklad. En av de allra vanligaste bovarna bakom förgiftningsdödsfall hos hund är just choklad. Ett par gram kan räcka för en förgiftning, större doser är dödligt. Har din hund fått i sig choklad, kontakta genast veterinär.

Jag är säker på att Backman inte menar illa, men det är så många som inte vet om den här risken och så många hundar som dör i onödan varje år. Och kanske worsar också.

No comments:

Post a Comment