Friday, January 16, 2015

Varför läser du så mycket?

Veckans fredagsfråga från Annikas bokblogg är: När började du läsa och varför fortsätter du att läsa så mycket som du gör?

Jag började läsa i tidernas begynnelse, för länge länge sedan, och sedan slutade jag helt enkelt aldrig.

För att livet vore så mycket fattigare utan böcker.

För att jag skulle sova så mycket sämre utan en stunds läsning innan jag släcker lampan.

Och för att det finns så många fantastiska berättelser därute som jag inte vill missa.

(och för att jag kan!)

48 comments:

  1. Det är ju ett måste för att kunna somna att läsa i alla fall ett par sidor.

    ReplyDelete
  2. Svår fråga att svara på det där; varför. Varför inte liksom...

    ReplyDelete
  3. Livet skulle absolut vara fattigare utan böcker.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vad skulle en syssla med hela dagarna?

      Delete
  4. Älskar tanken på alla fantastiska berättelser som jag har kvar att upptäcka!

    ReplyDelete
  5. Vilket bra svar! Enkelt men kärnfullt :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Har inte tid att krångla till det! Måste få tid över till läsning.

      Delete
  6. Att läsa är så bra för att varva ner på kvällarna, förutom om man är i slutet på en riktigt bra bok då kan man bli vaken lite sent :)

    ReplyDelete
  7. Jag tänker att om jag inte läste så skulle livet vara så otroligt tråkigt och man skulle gå miste om så mycket.

    ReplyDelete
  8. Jag började också läsa i tidernas begynnelse och sedan dess har jag inte slutat :)

    ReplyDelete
  9. Ja, tenk på alle de fantastiske bøkene og historiene som venter på oss der ute! Fantastisk :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Och vilken tur att de skriver nya hela tiden

      Delete
  10. Replies
    1. Det är en lyx som inte alltid har varit självklar, särskilt inte för tjejer

      Delete
  11. Som min gammelfaster brukade säga: För att den som gillar att läsa aldrig är ensam.

    ReplyDelete
  12. Ett liv utan böcker är inget liv.

    ReplyDelete
  13. Ja, visst finns det massor av fantastiska berättelser! Det tar liksom aldrig slut. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Och vilken himla tur att det inte gör det!

      Delete
  14. Tänk de som inte kan, tack och lov att det finns så bra hjälpmedel idag. Inläsningtjänster och ljudböcker.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Och lättläst och högläsning! Ja, det är en nåd att inte ta för given

      Delete
  15. Livet skulle definitivt bli fattigare!

    ReplyDelete
    Replies
    1. (möjligen skulle man kunna säga att bokberoendet också gör livet en aning fattigare ur det rent ekonomiska perspektivet, men det är det sannerligen värt pengarna)

      Delete
  16. Jag läser också på bussen eller i andra situationer där man annars bara skulle "sitta och glo". :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det är bästa sättet att använda sin tid

      Delete
  17. inget överträffar läsning. tänk så många människor man möter i böckerna, så många platser, så många tänkesätt och kulturer

    ReplyDelete
    Replies
    1. Om fler läste mer skulle världen vara både tolerantare och fredligare, tror jag. Om inte annat så skulle folk inte hinna bomba varandra "för de ska bara läsa slut kapitlet först"

      Delete
  18. Replies
    1. Särskilt så här mellan bokbloggare, inte särskilt många med avvikande mening bland just oss...

      Delete
  19. Läsning är nog bland det bästa som finns! ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja! På delad etta med "äta god mat" och "gosa med hundvalpen".

      Delete
  20. Utmärkt svar! Livet vore verkligen tämligen fattigt och tråkigt utan böcker :)

    ReplyDelete
  21. Det är faktiskt nästan helt omöjligt att somna utan att först ha läste några sidor. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det blir lätt bara grubbel tycker jag

      Delete
  22. Så mycket böcker, så lite tid...

    ReplyDelete