Friday, January 30, 2015

Upprepningar

Ewa på bokbloggen Holavedsbrudar ställde frågan: varför funkar Set Mattsons upprepningar av hur folk röker sida upp och sida ner medan det blir fruktansvärt långtråkigt med alla upprepningar i t.ex. tantsnuskserien Grottbjörnens folk?

Upprepningar kan väl funka om de är bra gjorda. Det är ganska sällan. Helst ska det ha en poäng, stilistisk eller för att förstärka något i berättelsen. Den som inte är hundratio procent säker på att hen klarar att göra det snyggt ska låta bli, för dåliga upprepningar blir bara töntigt och/eller tråkigt. Ofog!

Jag har inte läst Mattson men misstänker att jag skulle tröttna på alltför många beskrivningar av tobakshantering. Som i gamla spionromaner och "hårdkokta deckare". Snark.

MEN - det finns ju också goda exempel. Ett specialfall är Lotta Lotass Den svarta solen som är en alldeles hypnotisk experimentroman som repeterar samma stycken om och om igen, så att de små skillnaderna blir det stora. Den är genial! Och inget för nybörjaren.

37 comments:

  1. Liksom du tycker jag att upprepningar i skickliga författares händer kan fylla en funktion :) Jeanette Winterson, till exempel, har ganska många upprepningar som fungerar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det har jag inte tänkt på - då måste de vara bra gjorda! Dåliga upprepningar märks ju så mycket mer än de bra.

      Delete
  2. Har inte heller läst Mattssons bok, men upprepningar och detaljerade beskrivningar av vardagliga saker, som hur man brer en macka eller duschar, gör mig vansinnig :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja! Dålig textutfyllnad, som att blanda ut potatismos med sågspån

      Delete
  3. Vad är det i "hypnotisk experimentroman" som låter så lockande??!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den är fantastisk... ge den en chans. Den har ingen handling.

      Delete
  4. Har inget bra exempel på när jag tycker upprepningar fungera, kanske i barnböcker eftersom barn gillar upprepningar.
    Trevlig helg!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja just det, barnböcker är ju ofta väldigt repetitiva.

      Delete
  5. Man måste nog verkligen veta vad man gör om man ska lyckas med bra upprepningar som inte irriterar :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så för säkerhets skull är det bäst att låta bli

      Delete
  6. Haha tantsnuskbok Grottbjörnens folk. Jag har aldrig läst den men jag trodde inte det var den typen av bok.
    Trevlig fredag.
    Mia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo då... det är inte många sidor i den bokserien där de har kläderna på.

      Delete
  7. Stilistiskt kan det vara snyggt med upprepningar, men då måste de användas med måtta och försiktighet av en säker hand.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Exakt - få behärskar den konsten. Men om de verkligen gör det kan det bli bra!

      Delete
  8. För att vara på det säkra är det bättre att skippa upprepningar än att mata boken fylld med dem!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Just så tänker jag också - vid tvekan, undvik dem.

      Delete
  9. Jag kan faktiskt gilla de vardagliga kommentaren och detaljerna om det är en bok där sådant passar in. Men det måste vara snyggt gjort och lagom mycket, jag gillar igenkänningen på något sätt! Men inte alltför mycket och inte in i minsta lilla detalj.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja - om det inte är bra gjort blir det störande

      Delete
  10. Oj vet inte om jag blev lockad att läsa den boken nu eller avskräckt. Din recension är bra och det låter som en ytterst märklig upplevelse, måste nog prova den. Tack för tipset.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lotta Lotass ÄR en mycket märklig upplevelse! Helt fascinerande, inte likt något annat. Ska kanske snarare läsas som en slags dikt än som en roman. Om en kan acceptera upplägget är det storslaget.

      Delete
  11. Lägger Lotta Lotass bok på minnet, för att ha där utifall experimentläslusten faller på. Tack för tips! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gör det! Och ge henne en chans. Hon har också skrivit böcker som är något mer "normala"

      Delete
  12. Har inte läst någon av titlarna du nämner - inte ens Grottbjörnens folk! Undrar om jag skulle klara Lotass?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Såklart du klarar. Det handlar bara om att ha ett öppet sinne för annorlunda böcker

      Delete
  13. Vore intressant att höra vad du skulle tycka om Set Mattssons trilogi. Jag tycker att han gör det otroligt skickligt, men vi tycker ju alla olika. Skulle du läsa något av honom kan du väl "vinka" lite mig ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok deal! Fast de ser väldigt mycket ut som vanliga sensationslystna blodbadsdeckare så jag lovar ingenting.

      Delete
  14. Läste Grottbjörnens folk för länge sen. Så länge sen att jag knappt kommer ihåg nåt förutom att tröttnade på serien efter att ha läst del 2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inga stora litterära kvaliteter, nej...

      Delete
  15. visst kan det göras olika! har aldrig läst något av Lotta Lotass. det låter intressant

    ReplyDelete
    Replies
    1. Och så har hon ett så fantastiskt namn också

      Delete
  16. Det är verkligen skillnad på upprepningar och upprepningar inser jag nu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så stiligt att upprepa ordet upprepningar just i en kommentar om upprepningar

      Delete
  17. Tror jag ska hålla mig långt borta från den hypnotiska experimentromanen :) Har läst Mattsons första och störde mig inte på upprepningar, men på att allt var så extremt detaljerat beskrivet, kändes som att jag skulle kunna använda boken som kartbok i de stycken där de förflyttade sig...

    ReplyDelete
  18. Jag är splittrad inför upprepningar. Om det sker för att författaren vill trycka in nått i mig som läsare blir jag irriterad, men i serien om 87:de polisdistriktet i den fiktiva staden Isola så fanns det i varje bok en återkommande lovsång till staden, och det gillade jag!

    ReplyDelete
  19. Kan författaren hantera upprepningar så kan de vara ganska häftiga. Tyvärr är det väldigt få som kan det... :)

    ReplyDelete