Tuesday, January 13, 2015

Tematrio: yrken

Lyran är tillbaka med en tematrio: böcker som berättar om yrken.

Jag plockar tre blandade pärlor:

Läkaren - John Irvings fina Ciderhusreglerna handlar om en abortläkare i USA som av moraliska skäl ställer upp för kvinnor som måste avsluta sin graviditet, trots att det är olagligt vid den tiden boken utspelar sig (och tyvärr även i många fall idag!). Jag tycker att abortläkaren är bokens hjälte och jag har aldrig riktigt förlåtit bokens andra huvudkaraktär Homer, läkarens adoptivson, för att han vägrar hjälpa till på samma sätt.

Läraren - Sara Lövestam skrev en kärleksroman om en småskolelärarinna på uppländska landsbygden under rösträttskampen: Tillbaka till henne. Kunde ha kortats ner men har en del intressanta vändningar som gör att allt inte bara blir sockersött tillrättalagt. Fin beskrivning och rösträttsstriden är en mycket spännande bit ur vår historia.

Journalisten - Evelyn Waughs satirklassiker Scoop handlar om skrupulösa reportrar som i jakten på läsarsiffror helt sonika hittar på ett krig... Vass och elak och väldigt, väldigt träffsäker.

8 comments:

  1. De var bra varierande böcker och yrken.

    ReplyDelete
  2. Jag funderade också på att ha med Ciderhusreglerna - där finns ju också skildringar av äppleplockare. Tack för bra tips!

    ReplyDelete
  3. Jag såg filmen istället för att läsa boken,hehe. Men de andra har jag inte läst men bra förslag

    ReplyDelete
  4. Åh, Ciderhusreglerna, det var längesedan man läste den! Sara Lövestam står på min vill läsa lista, kanske jag hinner med att läsa henne i år!

    ReplyDelete
  5. Tillbaka till henne köpte jag i höstas, det historiska temat lät intressant. Har inte läst något av Lövestam tidigare, får se vad jag tycker om henne. Och Ciderhusreglerna vill jag läsa, bra film.

    ReplyDelete
  6. Jag funderar fortfarande på den här. Det yrke jag läser allra mest om är polis, i massor av olika former, men jag vill ha en mer varierad triss. Som din! Men jag vill inte behöva ta upp Syster Cherry, som jag läste för 40 år sedan...

    ReplyDelete
  7. Lärarboken blev jag väldigt sugen på!

    ReplyDelete
  8. Ciderhusreglerna är ju fantastisk som film, boken står dock fortfarande oläst i bokhyllan...

    ReplyDelete