Monday, January 26, 2015

Tematrio: transporter

Lyran har idag en tematrio som passar mig utmärkt: böcker som handlar om transportmedel!

Först ut blir John Steinbecks Buss på villovägar. Ett mycket blandat persongalleri åker med en buss som kommer vilse. Lite knepigare och mer obegriplig än Steinbecks andra böcker.

Mitt andra boktips är Berättelsen om Pi av Yann Martel. Ett skepp sjunker mitt i Stilla havet och de enda överlevande är en pojke, en sebra, en tiger, en hyena och en orangutang. I en liten livbåt. En fantastisk roman! Förutom slutet som jag en dag måste ha ett allvarligt samtal med Martel om.

Och slutligen, the grand old lady: Agatha Christie, Mordet på orientexpressen. En udda variant på den klassiska pusseldeckaren, mordoffret och alla misstänkta är nämligen på ett tåg. Ett av Christies mest oväntade upplägg och med ett ovanligt slut.

Eftersom transportfrågor är vad jag just nu sysslar med om dagarna passar jag också på att slänga in tre viktiga vägsäkerhetsfakta:

- Om en fotgängare blir påkörd av någon som kör i 30km/h så kommer hen antagligen att överleva. Men om en fotgängare blir påkörd i 50km/h är chansen att klara sig nere på ca 10-15%. Det är därför det finns 30-zoner.

- För varje person som dör i trafiken blir ytterligare ca 10 svårt skadade, oftast huvud- eller ryggradsskador. Svårt skadad definieras inom EU enligt ett medicinskt index och betyder i praktiken att du kommer få allvarliga livslånga men av kraschen.

- 70% av alla dödliga trafikolyckor beror på att någon har kört för fort och/eller full och/eller mot rött ljus.

Kan vi inte bara komma överens om att sluta bryta mot just de tre livräddande trafikreglerna allihop? Särskilt i 30-zonerna.

32 comments:

  1. Berättelsen om Pi och Mordet på orientexpressen har jag läst men buss på villovägar känner jag inte till trots att jag läst annat av Steinbeck.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej, den är inte en av hans mer lättillgängliga

      Delete
  2. 30-zonerna är jag noga med, men ska bli lite bättre på allt annat, jag lovar. Jag vill också snacka med Martel om slutet!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja! Vi skriver en petition och kräver att han förklarar sig. Och helst också ger ut en korrigerad version.

      Delete
  3. Men så lustigt när jag skulle göra den tänkte jag på Mordet på Orientexpressen men så började jag skriva och då hade jag glömt det.
    Den boken vill jag ha, ska önska den i födelsedagspresent.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gör det! Jag håller tummarna för att du får den

      Delete
  4. fin trio! tala du med Martel! jag hade svårt med både bok och film...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Men det är ju en tiger som åker båt! Det måste väl vara bra?

      Delete
  5. Fin trio! Orientexpressen står i bokhyllan oläst. Det får jag råda bot på, kanske dags att bege sig ut på en liten tågresa snart.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Åhå, då har du en riktig deckarklassiker att upptäcka

      Delete
  6. Mordet på Orientexpressen är en klassiker. Så bra! Bra filmatiseringar också.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, visst är Ingrid Bergman med i någon variant?

      Delete
  7. Berättelsen om Pi tyckte jag inte var något speciellt första gången jag läste den, men när jag sedan läste om den för något år sedan tyckte jag jättemycket om den! Så kan det vara ibland :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Du kanske inte var i rätt stämning första gången!

      Delete
  8. Det var ju tre passande böcker. Mordet på Orientexpressen finn faktiskt även i min trio.

    ReplyDelete
  9. Svar: Ja katten Cleo är fortfarande med i Mårtensons Homan-deckare.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bra, hon är min favoritkaraktär. Homan har blivit tråkig och gubbsjuk.

      Delete
  10. Steinbecks Buss på villovägar låter spännande. Orientexpressen borde tåla en omläsning, så länge sen man läste den. Tack för tips!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag läser ofta om gamla pusseldeckare, dels för att de är tillräckligt bra för det, dels för att jag har minne som ett såll och inte längre vet vem som är boven.

      Delete
  11. Jag tycker trion var svår, jag kommer inte på någon bok som har transporter i sig. Jag får gå och plocka i bokhyllan, det är alltid trevligt!

    ReplyDelete
  12. "Mordet på Orientexpressen" skulle jag nog behöva läsa någon gång.

    ReplyDelete
  13. Härlig trio här! Mordet på orientexpressen är med på min lista med! Berättelsen om Pi är läst och sedd och gillad, men som du säger, det där slutet.... Martel har en del att förklara där!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alla hatar slutet, hoppas att Martel lär sig detta till nästa bok

      Delete
  14. Mordet på Orientexpressen - vilket bra val! En riktigt deckarklassiker som jag verkligen gillar. Berättelsen om Pi såg jag på bio. Fantastisk film, men slutet ...

    ReplyDelete
  15. Buss på villovägar gillade jag med :) Kör ju inte själv, men skulle gärna vilja att alla höll åtminstone de tre regler du nämner...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är ju just det - om jag kör jättesäkert men blir rammad av en annan galning kan det ju likväl vara jag och inte galningen som går åt

      Delete