Tuesday, January 20, 2015

Tematrio: Deckare

Lyrans tematrio denna vecka: deckare.

Oh no. Jag som inte är någon deckarkonsument. Jag älskar gamla pusseldeckare av typen Agatha Christie och Maria Lang, men dem har jag ju skrivit om flera gånger redan. I förra årets tematrio med deckartema nämnde jag de gamla godingarna Balderson, Marsh och Trenter. I år börjar jag med två halvbra moderna försök att återskapa mysiga pusseldeckare med klur.

Claude Izner: skriver deckare som utspelar sig i Paris under sent artonhundratal. Rätt taffliga gåtor och inte den rätta klurfaktorn, men lättsam underhållning. Trivia: bakom pseudonymen Claude Izner gömmer sig två systrar som driver bokaffär när de inte skriver deckare.

Jacqueline Winspear: försöker desperat plocka upp P. D. James mantel med en serie deckare om unga privatdetektiven Maisie Dobbs i London under 40-talet. Trivsamma karaktärer och bitvis funkar deckargåtorna, men som de flesta moderna författare blandar Winspear in för mycket annat i berättelsen - politik, kärlek och en hel del pekpinnar - som förtar nöjet med en deckare som hjärngympa.

En riktigt bra deckare är istället Åke Holmbergs Ture Sventon. Här behövs inget klurande alls - det är ständigt denna Vessla som är boven - men det gör ingenting för Sventonböckerna är ändå ett nöje från första till sista bokstaven. Sätt den genast i händerna på samtliga barn i tidiga bokslukaråldern!

19 comments:

  1. Tre bra tips på deckare som inte är så läskiga men väldigt mysiga. Jag har läst alla författarna och gillar. Min trio idag är anpassad till er som inte läser så mycket deckare, kanske kan du hitta nåt tips där. Framförallt Caroline Erikssons bok tror jag det finns goda chanser att du skulle kunna gilla :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, jag såg den - och Lihammer lät ju också spännande! Tack för tipsen

      Delete
  2. Izner har jag i hyllan, till och med ett signerat ex, träffade henne på bokmässan för några år sedan. Winspear alla översatt böcker har jag läst men kan de inte översatta några till.
    Mia

    ReplyDelete
  3. Trevliga tips, Jacqueline Winspear blir jag nyfiken på.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo, de är rätt trivsamma och välskrivna

      Delete
  4. Jag har inte läst någon av dessa, men blir lite nyfiken på Izner. Tack för tipsen!

    ReplyDelete
  5. Tre bra titlar här! Läst och gillat alla tre!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag gillar framför allt Ture Sventon

      Delete
  6. Izner har jag läst men börjar tröttna på pga de taffliga gåtorna. Skildringen av det sena 1800-talets Paris är dock bra. Och Winspear läste jag bara den första av, för mycket onödigt som dränkte deckarintrigen.

    ReplyDelete
  7. Tar till mig Izner där, tack för tips! :)

    ReplyDelete
  8. Bara Ture Sventon som jag läst om, härliga barndeckare :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja! Och julkalendern med Helge Skoog är kanske den bästa genom tiderna

      Delete
  9. Ture Sventon, vilken klassiker!

    ReplyDelete