Thursday, January 29, 2015

Oliver Trist eller Oliver Javisst?

Familjens senaste högläsningsprojekt är Oliver Twist.

Det har varit vårt senaste högläsningsprojekt under förskräckligt lång tid. En halv eon, känns det som.

Det visade sig nämligen vara en helt annan bok än vad jag mindes från mellanstadiet - jag måste ha läst en nerkortad version för barn. Det vi har i händerna nu är en redig tegelsten och absolut inte en barnbok.

Inte är det lättläst heller. Språket är både tillkrånglat och gammaldags. Till exempel: istället för att skriva "Han såg ut som ett fyllo" skriver Dickens ungefär "Om det inte vore för att han faktiskt drack så mycket hade han kunnat stämma sin röda näsa och sitt plufsiga anlete för elakt förtal". Ja, varför göra det lätt för läsaren?

Samtidigt är berättelsen smäckfull med elak satir och mycket roligare än jag mindes den. All misär till trots, berättarstilen är genial och mycket underhållande.

Och än har vi mycket kvar att läsa oss igenom.

1 comment:

  1. Börjar misstänka att jag också läste den nedkortade versionen när jag var barn...

    ReplyDelete