Saturday, January 3, 2015

Nobelprisförfattare att läsa 2015

Förra året plockade jag ut nästan alla frankofona nobelprisförfattare (jag missade Henri Bergson, klantigt).

I år valde jag enligt den vetenskapliga modellen "plocka ut namn så att det inte finns två olästa direkt efter varandra i kronologiska listan".

Det lät krångligt. Låt mig illustrera. En del av nobelpristagarlistan ser just nu ut såhär:

1953 - Winston Churchill
1952 - François Mauriac
1951 - Pär Lagerkvist +

1950 - Bertrand Russell
1949 - William Faulkner
1948 - T.S. Eliot
1947 - André Gide


Namnen i grönt är färdiglästa, namnen i svart/fetstil är olästa. Två namn direkt efter varandra, då plockar jag det ena till årets läslista.

Hänger ni med?

Med den här fantastiskt objektiva metoden har jag sållat ut dessa tio författare att läsa under året:
  • Henrik Pontoppidan
  • Grazia Deledda 
  • Wladyslaw Reymont 
  • Ivan Bunin 
  • Saul Bellow 
  • William Faulkner 
  • Boris Pasternak 
  • Saint-John Perse 
  • Miguel Angel Asturias 
  • Gerhart Hauptmann 
  • och årets pristagare förstås
Mot biblioteket - nu kör vi!

5 comments:

  1. Reymonts böcker är inte alltid så lätta att få tag på (svensk översättning då) - det retar mig något för det är en författare som jag mycket gärna skulle vilja läsa en hel del av.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag läser Reymonts "Det förlovade landet" just nu, den är bra! Fick hämta ut den ur stadsbibliotekets magasin förstås...

      Delete
  2. Du borde ju varit med i vår bokcirkel om alla de kvinnliga nobelpristagarna! Vi läste Murgrönan av Deledda och det var blad det tråkigaste jag har läst :) Asturias Weekend i Guatemala gillade jag, så den kan jag rekommendera! Hauptmann har jag tvingats läsa å originalspråk i skolan och det tackar jag för idag.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag kom ihåg din recension av murgrönan så jag bad biblioteket om vilken titel som helst utom den... Det blev "Den gamle på berget".

      Delete