Saturday, January 17, 2015

Hermione, den riktiga hjälten

Jag fick tips om en intressant liten Harry Potter-analys av en person som, liksom jag, tycker att Hermione är böckernas riktiga hjälte.

Gnällige Harry i all ära, men han har dels superkrafter, dels får han privatlektioner av tidernas störste trollkarl Dumbledore. Hermione får inga sådana fördelar men är ändå alltid mycket bättre än Harry. Det är hon som faktiskt räddar Harry och Ron ur den ena knipan efter den andra. För att hon jobbar hårt, anstränger sig för att bli bättre och för att hon inte bara surar och känner sig missförstådd hela tiden.

Hermione for President!

3 comments:

  1. Håller helt med dig - heja Hermione!

    ReplyDelete
  2. Jag erkänner, jag har varken läst eller sett Harry potter, men jag håller med ändå. Av princip ;-)

    ReplyDelete
  3. Håller med dig :) Sedan kan jag bli lite trött på hur alla skriver om att Ron är en sådan himla bra vän, när han sviker gång på gång, medan Hermione alltid är där i ur och skur. Hon är en riktig vän.

    ReplyDelete