Friday, January 9, 2015

En mästerplan

Du vet, i böcker av till exempel Le Carré eller Forsythe? Hur de geniala mästerspionerna har tänkt ut briljanta planer i fyra steg med dubbelplaner som gör att alla lurar varandra nästan lika mycket utom hjälten som luras precis en gång mer än boven?

En sådan dag hade jag igår. Nästan.

Jag hade tre planer för dagen: 1) Viktig Grej i Stockholm, 2) låna mammas tvättmaskin (inget rinnande vatten än i stugan) och 3) liten joggingrunda.

På motorvägen mellan Uppsala och Stockholm trillade en bit av bilens mage av. Suck. Den gula huliganens pappa, som är något slags McGyver, lagade bilens mage med en påsförslutare i plast (sant!). McGyver stannade i Stockholm efter vår Viktiga Grej och bilen och jag krypkörde ensamma tillbaka till Uppsala, med viss bävan.

Lämnade in bilen på första verkstaden vid infarten till Uppsala. Gjorde slut på alla pengar på kontantkortet när jag skadeanmälde till försäkringsbolaget. Fick syn på en mack, promenerade dit med stora tvättsäcken på ryggen, köpte telefonpengar.

Med telefonpengar kan en köpa sms-biljett till bussen. Trodde jag. Det kan en inte alls. Folk som inte bor i Uppsala får inte åka kollektivtrafiken utan att först ha registrerat sig till både höger och vänster i god tid i förväg. Här ska ingen komma och bara hoppa på en buss hur som helst!

Tog mig med visst besvär hem till mamma. Satte igång tvättmaskinen och hoppade i löparbyxorna. Upptäckte att jag glömt springskorna. Tur att mamma bara har ett par storlekar mindre fötter än jag. Knöck mammas jympaskor.

Gick ut och tog länsbussen, som går att betala med kontokort. Från busshållplatsen på landet är det 6 km till vårt lilla torp. Joggade dit. Jo, för jag är ett bokslukande muskelpaket. (haha)

Slök en tallrik filmjölk, packade in Tassahunden i reservbilen, åkte tillbaka till mamma i lagom tid för att tömma tvättmaskinen. 

Duschade, ställde tillbaka mammas jympaskor, vecklade ut tårna som varit lite... inklämda. Körde Tassahunden till tågstationen precis i tid för att hämta upp den gula huliganens pappa som kom med Stockholmståget.

Tänker att vi har lurat systemet, för nu har ju parkering för Sverigebilen ordnat sig för de närmsta veckorna! Den står så säkert och bra på verkstaden, mycket behändigare placerad än på någon park-and-ride. Väldigt praktiskt.

Sug på den, John Le Carré! En sån mästerplan har du aldrig skrivit in i dina spionromaner minsann. (Men om du vill göra det nu så bjuder jag på copyrighten mot en autograf).

12 comments:

  1. svettigt värre... ibland kan det bli tokigt... dottern och jag fick stopp och pengarna var slut i mobilen...

    ReplyDelete
  2. (hur överlever turister?? ganska knasigt i Göteborg med)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, inte får de åka buss i alla fall...

      Delete
  3. Jag hade sovit i två dagar efter en sådan pärs

    ReplyDelete
    Replies
    1. Skulle gärna ha sovit i två dagar, istället blev det en dags vila och sedan en ny pärs!

      Delete
  4. Hahahaha, där fixade du det bra! Minst lika spännande som vilken spionroman som helst!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Om en ser på tillvaron som ett romanmanus blir motgångar så mycket lättare att tas med.

      Delete
  5. Replies
    1. Ja, den blev ett logistiskt mästerverk. Utom det där med att jag hade glömt skorna förstås.

      Delete
  6. Jag kunde inte låta bli att skratta:). Vilken dag! Hoppas lördagen är bättre:).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nja... lördagen blev ett nytt äventyr för vi fastnade i stormen Egon och kom fram till Bryssel på söndagsmorgonen istället för lördagskvällen efter en hel del om och men. Men nu ska det väl vara slut på strapatser för ett tag!

      Delete