Friday, January 23, 2015

Den bästa baksidan

Dags för fredagsfråga från Annikas bokblogg:

Hur ska en baksidestext vara för att fånga ditt intresse - eller hur ska den inte vara?

En baksidestext ska sammanfatta berättelsens kärna utan att ge bort någon spoiler. Den ska avslöja om boken är romantiskt trams, deckare, thriller, skruvad skröna eller storstilat drama. En slags konsumentupplysning, helt enkelt.

Den ska absolut inte bestå av lösryckta citat från bokrecensenter - vad hjälper det mig att Lena från Österbottenkuriren tyckte att den var "En fantastisk bok"? Jag tycker kanske inte om samma slags böcker som hon. Ofta misstänker jag dessutom att de har fulklippt recensionerna. Lena från Österbottenkuriren kanske egentligen skrev "En fantastisk bok för den som gillar dåliga floskler, usel dialog och drypande sexism".

Bra baksidestext:                                            


Dålig baksidestext:

48 comments:

  1. Riktigt bra exempel, du kanske har en framtid i branschen? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja nu är det bara att vänta på att förlagen börjar ringa!

      Delete
  2. Jag kan faktiskt inte annat än hålla med :) En kort liten mening utanför sitt sammanhang säger ju absolut ingenting.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är ett otyg som de ofta sysslar med i USA och som jag hoppas inte sprider sig för mycket här hos våra förlag.

      Delete
  3. Bertils beskrivning låter som ett skämt....

    ReplyDelete
  4. Oftast finns det ju numera dom där citaten. Och nej, dom hjälper inte mycket när man ska välja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej, och ibland tycker jag de får motsatt verkan. Om det enda positiva citatet de lyckats vaska fram är från Borlänge Dalmatinerklubbs medlemsblad, då betyder det ju att alla de "viktiga" recensenterna har skrivit ner boken totalt...

      Delete
  5. Jag kan inte annat än hålla med :) Och jag borde ha tagit med det där om citaten i mitt eget inlägg. Det enda tillfället som de påverkar mig är om jag "känner" den som de har blurbat, till exempel någon bokbloggare som har liknande boksmak som mig.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja det är kul förstås - och fullständiga recensioner på bokbloggar kan verkligen påverka mig i ena eller andra riktningen. Men chansen att blurpen är från någon jag vet att jag litar på är så liten...

      Delete
  6. Replies
    1. Nu gäller det bara att få förlagen med på tåget också!

      Delete
  7. Utmärkta exempel! Välskrivet! Och jag håller med dig när det kommer till citat ifrån diverse löst folk, vilka är dessa för mig okända människor och hur kan förlagen vara säkra på att jag känner likadant som de? Vad står det egentligen i hela deras omdöme om boken? Så många frågor, så få svar!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja! Det är lättja och slarv från förlagens sida att klippa citat istället för att låta skriva en baksidestext av god kvalitet. Och så kan en väl misstänka att skrupulösa recensenter kanske utnyttjar systemet och skriver upp en bok för att få chansen att synas på bokomslaget och få publicitet. Men det är bara en elak misstanke jag har.

      Delete
  8. Bra exempel på bra/dålig baksidestext.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Jag hade en kreativ impuls imorse.

      Delete
  9. utmärkt exempel på bra baksidestext!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har kanske en ny karriär som väntar

      Delete
  10. Replies
    1. Så bra, då är vi minst två. Det är nästan tillräckligt för en revolution ju!

      Delete
  11. Man ska bli nyfiken på att läsa boken och de sista förslag tycker jag knappt är en baksidestext. Det är reklam.

    ReplyDelete
  12. Haha! Ja, den andra varianten av baksidestext är verkligen skrämmande mer än lockande!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo, det kan ju få bakvänd effekt att en missar en bok som egentligen är bra bara för att de har satsat på blurpar istället för baksidestext

      Delete
  13. Underbara exempelbaksidor :) Håller med i hela ditt resonemang.

    ReplyDelete
  14. Ja det där med lösryckta citat, det litar jag inte riktigt heller på :)

    ReplyDelete
  15. Klart underhållningsvärde på dina baksidestexter! Håller med fullkomligt - vad var och en anser fantastiskt är ju fantastiskt olika. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, bättre att få avgöra själv och istället få de fakta en behöver om boken: genre, ungefärlig plot.

      Delete
  16. Konsumentupplysning var en bra beskrivning av baksidestexten.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det fyller ju lite samma funktion som innehållslistan på matförpackningar: varning, spår av nötter/massmord

      Delete
  17. Helt perfekta exempel på bra och dåliga baksidor.

    ReplyDelete
  18. Underbar text, den undre!!!! :-D Håller förstås med dej.

    ReplyDelete
  19. PS Om The Curious Incident - titeln bidrog absolut jättemycket till att dra till sig min blick och mitt intresse. Exet jag köpte hade en jättemärklig teckning som illustration på omslaget!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jättemärkliga teckningar kan vara precis vad som avgör när en velar i bokaffären

      Delete
  20. Kan bara hålla med dig helt och fullt! ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nu är vi snart tillräckligt många för en petition till förläggarföreningen

      Delete
  21. Jamen, precis så! Gillar inte heller motsatsen, när de avslöjar för mycket i en bok redan på baksidan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej, när kommer en riksdagsmotion om spoilerförbud?

      Delete