Thursday, January 1, 2015

Bokstatistik 2015

Jo, det var ju det där roliga också, bokstatistiken!

Så här såg det ut under 2014:

104 lästa böcker, samt fyra seriealbum för vuxna (Logicomix, Cowboy Henk, Kunskapens frukt och Känslan man har av Jan Stenmark). 48 av dessa skrivna av kvinnor och totalt 10 deckare (mest Agatha Christie, Maria Lang och de där kattdeckarna).

Som vanligt är det flest böcker av författare från Storbritannien, Sverige och USA, följt av Frankrike och Tyskland.

Jag läser mest på svenska och engelska - och en på norska! Duktiga jag...

Bästa nya bekantskapen under året var Caitlin Moran. Dessutom hade vi mycket roligt åt Timur Vermes, Han är tillbaka. Och bästa klassikern var skojiga kattverserna i T. S. Eliots De knepiga katternas bok.

Bland bottennappen under året finns Martina Montelius pretentiösa trams Främlingsleguanen. Yellow birds och Little women var heller inga höjdare.

Men ett bra år! Det måste jag säga.

2 comments:

  1. Ohh, statistik! Jag har fortfarande inte kommit mig för att få till nått bra registreringsprogram för mina böcker, så den här typen av statistik kan jag inte få fram. Fast när det gäller vilka språk jag läser hade det blivit enkelt - svenska, enbart, de senaste åren. Men jag har några engelska liggande, av favoritförfattare, så det här året kanske det åtminstone blir någon enstaka bok på engelska...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har inget avancerat program, bara min lista här på bloggen som jag gör till ett par simpla exceldiagram!

      Delete