Monday, December 1, 2014

Sommarljus, och sen kommer natten

Jón Kalman Stefánsson är en isländsk författare som flera gånger nominerats till nordiska rådets litteraturpris - men som inte än knipit priset.

Jag läste romanen Sommarljus, och sen kommer natten om en by på isländska västkusten. Där finns många karaktärer med särpräglade egenheter, och det isolerade läget och det knepiga klimatet sätter mellanmänskliga relationer på prov.

Det är inga stora dramatiska intriger, men små finstilta händelseutvecklingar. Snyggt gjort! Och intensivt - det såg ut att vara en så kort liten bok, men så mycket hände i en så effektiv text att det krävde både tid och inkännande och eftertanke. Precis som det ska vara.

4 comments:

  1. Denna läste jag för två år sedan när jag var med i utmaningen Nordisk läsutmaning. Det är förvånansvärt hur mycket man kan klämma in i en så tunn bok.

    ReplyDelete
  2. Jag ska förhoppningsvis åka till Island med ungarna i vår, så jag borde kanske börja läsa isländska böcker för att få in känslan!

    ReplyDelete
  3. Jeg liker islandsk litteratur, så dette var en fin opplysning om en for meg ukjent forfatter,

    ReplyDelete