Thursday, December 4, 2014

Om Belgien och Elisa Brune

DÅLIG KVALITET

SEXISM

OGENOMTÄNKT

Tre begrepp som skulle kunna beskriva mycket av det belgiska (inte chokladen och ölet!). Och som också effektivt sammanfattar den långtråkiga romanen Les Jupiters chauds av Elisa Brune.

Jag fick tipset på lokala bibblan (curse them).

Boken är en långrandig drapa (chicklitt??) om en man som jag tror Brune ser som en hjälte men som jag tyckte var vansinnigt osympatisk. Han vill bli astronom, så då blir han det, och sedan åker han runt jorden medan flickvännen får stanna hemma. När han kommer hem har hon hittat en annan, då tycker han att hon är dum, sedan får han oförklarligt ihop det med en ny tjej och lever lycklig (?).

Men det mesta av boken är detaljerade beskrivningar av saker Elisa Brune gjort bakgrundsresearch på. Och hon har tagit med allt - ALLT - som dök upp i researchen. Hade jag varit hennes textredaktör hade jag strukit två tredjedelar och istället bett henne lägga in någon slags handling.

Slutligen, det är så fruktansvärt deprimerande att till och med unga belgiska kvinnor skriver den här typen av könsstereotypa och kvinnoförnedrande idiottexter. Det säger en hel del om landet jag lever i, där vardagssexismen lever och frodas.

3 comments:

  1. Som en bok bygd på Wikipedia alltså, känns inte så lockande...

    ReplyDelete
  2. :-D Jag kan inte låta bli att skratta åt din recension. Hmmm, låter INTE så lockande. Egentligen är det ju sorgligt med så stereotypa könsroller, men det här lät som smörja av fler anledningar än den.

    ReplyDelete
  3. Nej verkligen inte om chokladen!! Men boken lätt ju för deppig.

    ReplyDelete