Friday, December 19, 2014

Mot Sherwoodskogen, jag menar Sverige

Om en liten stund ska jag äntligen lämna kontoret och trotsa ösregnet, ett traditionellt belgiskt julrusningstrafikkaos samt en våldsam demonstration som pågår ett par kvarter från kontoret (japp, de har traktorerna med sig och de har tänt eld på både det ena och det andra under dagen. Business as usual i Bryssel).

Om jag lyckas ta mig till flygplatsen och om mitt plan går som det ska så kommer jag hem för jullov ikväll.

I bokbagaget ligger bland annat debattboken Are men obsolete?, en Philippe Claudel på franska och Den fantastiska berättelsen om fakiren som fastnade i ett IKEA-skåp. Och det näst, näst, näst första jag ska göra i Sverige är att springa på biblioteket...

Visst låter det som en bra jullovsplan? Om jag inte blir påkörd av en arg EU-hatare med traktor alltså.

27 comments:

  1. Båda böckerna du tar upp låter superintressanta
    Den fantastiska berättelsen om fakiren som fastnade i ett IKEA-skåp måste jag bara leta på och läsa :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, den tog jag rakt av på titeln...

      Delete
  2. Oj, låter som en dramatisk fredagseftermiddag men det kanske är rutin, vad vet jag :-) Hoppas du tar dig helskinnad fram och har en god jul med härliga biblioteksböcker.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är nog ingen vecka som INGEN demonstrerar här, men oftast är det en liten klick på femton personer och de vinkar snällt med några skyltar - de här våldsamma typerna kommer tack och lov ganska sällan.

      Delete
  3. Hoppas du ska till en plats i Sverige som har bättre väder än vad det är i Skåne. Eller ja, i hela södra Sverige faktiskt... Hoppas du klarade dig från traktorerna också, de är inget att leka med :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vad som är "södra Sverige" beror ju på vem en frågar, så jag passar på den. Jag klarade mig från traktorerna!

      Delete
  4. jag tror jag skulle gilla det där med fakiren

    ReplyDelete
  5. Fakiren har jag kikat på, är lite sugen på att läsa den.

    ReplyDelete
  6. Det går hett till i Bryssel ;) såg på tv att man dränkte politikerporträtt i mjölk häromdagen. God jul! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jaha, ja det förvånar mig inte alls

      Delete
  7. Vilken fantastisk titel på den boken!

    ReplyDelete
  8. Akta dig för traktorerna och njut rejält av Claudel!

    ReplyDelete
  9. Claudel brukar jag gilla, hoppas att ditt jullov blir fint!

    ReplyDelete
  10. Fakiren låter spännande! Ha en härlig julhelg! :)

    ReplyDelete
  11. Hoppas att du välbehållen har landat i Sverige nu. God Jul!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Det gick fint och å vad skönt att vara hemma.

      Delete
  12. Hoppas du tryggt kom fram till Sverige och inga ondsinta traktorägare satte hinder för dig! Fakir-boken lät onekligen väldigt intressant! Hoppas du får en riktigt God jul!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag missade alla traktorerna, de hade hunnit rulla vidare när jag kom ut

      Delete
  13. Hoppas du hann med planet och slapp traktorerna! Hoppas du får en trevlig jul :)

    ReplyDelete
  14. Låter som att du kommer att få en fin jul. God jul och gott nytt år!

    ReplyDelete