Monday, December 8, 2014

Miss Peregrines hem för besynnerliga barn

Jag vet inte hur det gick till, jag hade ju inte ens mycket tid på flygplatsen. Och ändå lyckades Pocketshop sälja på mig en bok. Det är mycket, mycket besynnerligt.

Nå, det var en stilig bok full av fina gamla fotografier. Det finns en bakgrundshistoria till varför fotona är med i boken men jag tänker inte återberätta den för det störde min läsning. Så du får googla efter det själv efter att du läst klart, om du tänker göra det.

Själva boken då - den handlar om en pojke som får en märklig gåta av sin döende farfar. I jakten på svaret hamnar han på en mycket konstig ö med en mycket konstigt hus och genom ett par märkliga omständigheter kommer han i kontakt med en grupp oerhört konstiga människor. Där finns en flicka som kan flyga, en osynlig pojke och en kvinna som ibland är en falk.

Boken heter Miss Peregrines hem för besynnerliga barn och ordet besynnerlig passar bra in på hela boken. Jag var inte överförtjust men inte heller missnöjd - den är ett bra tidsfördriv om än inte genial.

No comments:

Post a Comment