Sunday, December 28, 2014

Katt i Warszawa - enkel kommunismhistorik

Fina Feministbiblioteket har flera gånger tipsat om Slavenka Draculic, så till slut blev jag för nyfiken och novellsamlingen Katt i Warszawa och andra berättelser om livet under kommunismen fick följa med hem.

Det är en slags pedagogisk lärobok i kommunismhistoria, fast ur det lilla perspektivet. Ett djur från varje land ur den europeiska delen av forna sovjetblocket berättar och förklarar hur det var under kommunisttiden: en bulgarisk björn, en polsk katt, en papegoja från dåvarande Jugoslavien, och så vidare. Så många små detaljer och faktakorn, tänk så mycket jag inte visste om våra grannländer i EU.

Möjligen lite väl pedagogiskt. Det är en förklädd faktabok, inte en samling berättelser med egen handling. Men lärorika böcker är också bra!

2 comments:

  1. Åh missade att du hade nappat på Drakulic! Jag borde läsa om En katt i Warszawa, för jag gillade den inte riktigt första gången. Jag tror det berodde på fel förväntningar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den är ju lite övertydlig... Inte stor romankonst, mem det är ju inte det som är syftet med just den här samlingen heller

      Delete