Tuesday, November 25, 2014

Tematrio: storslagen natur

Lyran firar att Lars Lerin fick Augustpriset i kategorin "Årets svenska fackbok" för sin Naturlära. Dagens tematrio handlar därför om naturskildringar.

Astrid Lindgren har gjort mycket fint, men ett särskilt gott öga har jag till skogen i Ronja Rövardotter.

Selma Lagerlöf, denna toppentant, beskriver hela Sverige med alla olika växtzoner och egenheter i (den ärligt talat lite väl långrandiga) Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige.

Och så slår vi till med en maritim miljö också: Ernest Hemingway, Den gamle och havet. Så deppig. Så fin. Så väldigt mycket saltvatten.

Och grattis till årets Augustpristagare: Lars Lerin, Kristina Sandberg, Jakob Wegelius och Matilde Villegas Bengtsson!

26 comments:

  1. Ja men att jag kunde glömma dessa så klart.Astrid Lindgren var bra på att beskriva även fiktiv natur.
    Mia

    ReplyDelete
  2. Fin trio! Ronja var ju fint val, och Selma är fantastisk.

    ReplyDelete
  3. Hemingway är en av mina favoriter

    ReplyDelete
  4. Tog en annan Lindgren i min trio, hon har en del naturskildringar att välja mellan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det är som en bottenlös skattkista att gräva ur

      Delete
  5. Selma Lagerlöf så klart och Hemingway. tänkte inte på det. bra skildringar av skog är underbara

    ReplyDelete
  6. Både Hemingways bok och Ronja gillar jag! Är ett stort fan av Lagerlöf men har faktiskt aldrig haft nån större lust att läsa Nils Holgersson...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den är lite speciell... men den finns ju också i förkortad version för barn, det kanske kunde vara något?

      Delete
  7. Hemingvay tillhör de där författarna jag borde läsa åtminstone en bok av. Och Lagerlöf var det decennier sen jag läste (när jag gick i skolan). Kanske dags att återuppta bekantskapen med henne.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja Lagerlöf kan en alltid komma tillbaka till tycker jag.

      Delete
  8. Åh ja! Selma och Astrid! Dessa två fantastiska kvinnor med sina lika fantastiska böcker! =) Dock har jag bara läst en del av Nils Holgersson, el rättare sagt farmor läste en del ur den för mig. Det är ett mycket kärt minne.

    ReplyDelete
  9. Utmärkt trio! Den gamle och havet hade jag också tänkt, men så föll valet annorlunda. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det finns många böcker att välja mellan!

      Delete
  10. Jag brukar hoppa över naturskildringar i böcker, natur är inte riktigt min grej... Den här trissen blir svår - igen...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja så kan en också göra förstås

      Delete
  11. Astrid var fantastisk på att beskriva naturen, jag tänker å Körsbärsdalen!

    ReplyDelete
  12. Åh, Den gamle och havet tänkte jag inte på:(. Holgerssons resa har jag men inte läst än, skäms på mig.

    ReplyDelete
    Replies
    1. En ska aldrig skämmas för olästa böcker! De är sparade för framtiden, helt enkelt.

      Delete
  13. Där hittade du allt några riktigt fina!!

    ReplyDelete
  14. De två första är ju klockrena! Den sista har jag inte läst även om jag är sugen.

    ReplyDelete