Wednesday, November 5, 2014

Näst sista drakfantasyn

Så här tänker jag mig att det gick till:

Dataspelsprogrammeraren Naomi Novik fick en briljant idé. "En bok om en smart drake under Napoleonkrigen - det blir ju jätteintressant!"

Och så skrev hon den mycket underhållande och spännande fantasyromanen Téméraire.

Boken blev en liten succé, det vill säga lite större än vad serier i fantasygenren ofta blir. Eftersom huvudpersonen är en drake av alldeles särskild kaliber.

"Så roligt!" Tänkte Naomi Novik. "Det här gjorde underverk för min plånbok. Jag har visserligen slut på geniala och originella idéer, men om jag skriver åtta likadana böcker till så borde jag ha pensionen tryggad."

Sagt och gjort, hon började massproducera böcker om den smarta draken Téméraire. Bok nummer två i serien var fortfarande lite intressant och spännande, bok nummer tre var lite mindre spännande och så vidare i sjunkande läsvärdhetsgrad.

Och ändå sitter jag och en massa andra lättlurade typer och köper bok efter bok i serien, med löfte om att bok nio nästa år verkligen kommer att bli den sista, och bara för att vi är så väldigt förtjusta i draken det handlar om.

Ka-tching!

2 comments:

  1. Låter som alla harlequinromaner jag läste som ung. Byt bara namn, hårfärg och yrke på huvudpersonerna och placera dem i en ny miljö, så går intrigen att återanvända. Om och om och om igen...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Exakt så! Efter de första två böckerna har den nya intrigen bestått i att draken Téméraire befinner sig på en ny kontinent... Men handlingen är densamma.

      Delete