Friday, November 14, 2014

Läs Jasper Fforde!

Annika fredagsfrågar idag efter kända böcker som skrivits om ur en annan karaktärs perspektiv - fan fiction på hög nivå, skulle en kanske kunna säga.

Jag har ett "vanligt" exempel: P. D. James, När döden kom till Pemberley. En deckare fast som utspelar sig i en fortsättning på Jane Austens Stolthet och fördom. Fantastiskt för alla fans! Möjligen lite småtrist för er andra.

Och så har jag ett extraordinärt exempel: Jasper Ffordes serie om litteraturdetektiven Thursday Next. Den första boken heter The Jane Eyre affair, och det är den mest svindlande underbara bokserie för boknördar jag hittills stött på. Den berättar alla kända böcker ur väldigt oväntade perspektiv, nämligen innifrån. Det är intensivt, så läs inte flera böcker i serien direkt efter varandra...

28 comments:

  1. När döden kom till Pemberly står faktiskt i min hylla men den har inte lockat mig det minsta...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hmmm... så varför står den i hyllan? :)

      Delete
  2. När döden kom till Pemberley tyckte jag mycket om, mashup mellan två av mina favoritförfattare :)
    Ffordes böcker är också mycket trevliga även om jag bara läst en hittils.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, P D James + Austen = nördhimmel

      Delete
  3. Jag läste första delen om Thursday Next, men har åtminstone hittills inte fortsatt med serien.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den första är bäst, som det brukar vara med serier. Men jag skrattar gott åt de andra jag har läst hittills också!

      Delete
  4. Säkert bra exempel men inga jag läst.

    ReplyDelete
  5. När döden kom till Pemberley bor i min hylla, men jag har inte läst den än :)

    ReplyDelete
  6. Fford har jag blivit tipsad om så många gånger så nu borde det snart vara dags! Tack för påminneslen!

    ReplyDelete
  7. Tror att jag ska läsa "När döden kom till Pemberley". Kanske är den nåt för mig.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det finns bara ett sätt att ta reda på det!

      Delete
  8. Jasper Ffordes serie verkar spännande. Tack för tips! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja! Min syster tipsade mig och jag är evigt tacksam, jag fnissar massor av dem.

      Delete
  9. Jasper Ffordes bok kom med i min jerka med! Jag har läst de delar som finns på svenska men funderar faktiskt på att läsa om de på engelska.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har läst fyra fem stycken, på engelska

      Delete
  10. Läste om Thusday Nex inne hos Helen, den serien låter mycket intressant!

    ReplyDelete
  11. Stolthet och fördom-"fans" här, men jisses vad jag tyckte att Death comes to Pemberley var seg. Ett under att jag läste klart... Var inte förtjust i The Jane Eyre Affair heller, tycker om iden, men föll inte.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vad sträng du är ;) men smaken är ju olika

      Delete
  12. Jag fattar inte hur jag kunde glömma Jasper Fforde, det är ju typexempel 1A :)

    ReplyDelete