Monday, November 10, 2014

En dos stryknin, eller var det arsenik?

Så här är det: jag har dåligt minne vad gäller deckare i allmänhet, men i synnerhet när det kommer till Agatha Christies The mysterious affair at Styles (på svenska: En dos stryknin).

Den är en av de första Christie-deckarna jag läste och jag har läst den minst en fyra-fem gånger till under årens lopp. Men det är som en mental fallucka: jag kan inte komma ihåg vem som är mördaren. Jag har till och med svårt att komma ihåg vad den handlar om, jag brukar ha för mig att det är något om flygplan. Eller att det åtminstone fanns flygplan på framsidan av pocketutgåvan i mammas bokhylla.

Ursäkta, flygplan? Varför skulle det finnas flygplan på omslaget?  Undrar nu något inbitet Christie-fan. Med rätta.

För nu har jag läst om boken igen, blivit överraskad igen, samt kommit fram till: det finns inga förbaskade flygplan i boken. Mina små grå celler är i tydlig oordning.

Däremot mindes jag rätt att just En dos stryknin är en av Christies roligare. En mästare i ironi! Poirot driver med den stackars Hastings (som blir klokare i de senare böckerna) så det står härliga till. "Vi måste vara så intelligenta att de inte tror att vi är intelligenta alls. Och där kommer du vara till stor hjälp", säger Poirot till Hastings - som inte förstår piken utan blir glad för "komplimangen".

Vem som var mördaren? Ingen aning...

4 comments:

  1. Jag har inte läst Agatha Christie sedan bokslukar-åldern men jag minns att jag hatade Poirot innerligt! Jag tyckte att han var så dryg och arrogant. Kanske att jag missade ironin? Miss Marple, däremot...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag hittar massor av humor och vass ironi när jag läser om dem, jag missade det mesta sånt i bokslukaråldern när jag också läste Christies första gången.

      Delete
  2. Har läst En dos stryknin och helt glömt vad den handlar om. Dags för en omläsning kanske. Det finns en hel del humor och ironi hos Christie.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag lyckas aldrig komma ihåg deckare, men fördelen med det är ju just att jag kan läsa om dem igen och ha kul en gång till (obs, pusseldeckare, moderna grejer läser jag inte)

      Delete